Utrecht,
07
december
2023
|
10:25
Europe/Brussels

NS Reisassistentie nu op 241 stations

Vanaf zondag 10 december zijn bijna alle stations waar NS rijdt voorzien van reisassistentie. Een belangrijke mijlpaal voor mensen met een beperking, en een mooie stap op weg naar de NS ambitie om gelijkwaardige reismogelijkheden voor iedereen te realiseren. Zelfstandig waar dat kan, met hulp waar nodig.

De afgelopen jaren heeft NS het aantal stations met reisassistentie jaarlijks fors uitgebreid. Deze uitbreiding past in een bredere aanpak om het reizen per trein steeds toegankelijker te maken. In deze aanpak voorziet ProRail stations van liften en hellingbanen, en brengt perrons op de juiste hoogte. Alle sprintertreinen en de nieuwste intercity’s van NS zijn voor iedereen toegankelijk, en dit aantal neemt de komende jaren steeds verder toe. Hierdoor is het voor klanten met een beperking steeds vaker mogelijk zelfstandig in- en uit te stappen. Daar waar dat nog niet mogelijk is, of als een reiziger hulp nodig heeft bij de in- of uitstap of bij het navigeren door het station, biedt NS nu dus op 241 stations reisassistentie. Deze reisassistentie is beschikbaar van de eerste tot en met de laatste trein. Tot 1 uur voorafgaand aan de reis kan reisassistentie kosteloos aangevraagd worden via de NS -app, website of telefonisch.

Roos Prommenschenckel, komt vanuit de Roos Prommenschenckel Foundation op voor toegankelijk ov: “Toen ik in 2006 de eerste Mis(s) verkiezing voor vrouwen met een lichamelijke beperking won, sprak ik de wens uit voor toegankelijk openbaar vervoer. De vrijheid om je te verplaatsen en daardoor écht mee te kunnen doen aan de maatschappij. Destijds werd er op slechts 37% van de NS-stations assistentie geboden. Dat we nu op nagenoeg 100% van de stations waar NS stopt assistentie kunnen boeken en zo mee kunnen, maakt mij dankbaar en ook trots.” 

NS rijdt in totaal op 247 van de ruim 400 stations in Nederland. 241 hiervan hebben straks reisassistentie. Op 4 stations (Blerick, Eindhoven Strijp-S, Wolfheze en Arnhem Presikhaaf) is nog geen lift of hellingbaan aanwezig: daar is vanaf 10 december alleen assistentie mogelijk voor reizigers die geen extra hulpmiddelen nodig hebben zoals een oprijplaat. Dit gaat met name om mensen met een visuele beperking. Volledige reisassistentie wordt daar mogelijk vanaf het moment dat ProRail een lift of hellingbaan heeft aangebracht. Op de stations Bovenkarspel-Grootebroek en Hoogkarspel is het perron te smal om een speciale brug als hulpmiddel te kunnen gebruiken. Hier is assistentie alleen mogelijk voor klanten die geen brug nodig hebben.

ProRail heeft dit jaar de perrons op diverse stations aangepast om drempelloze instap mogelijk te maken. Ook voorzag ProRail de stations Dordrecht Zuid en Den Haag HS van liften en kreeg station Veenendaal West een hellingbaan. 

NS blijft, samen met ProRail en belangenorganisaties zoals de Roos Prommenschenckel Foundation, Ieder(in), Coalitie voor Inclusie en de Oogvereniging hard werken aan een toegankelijke en betrouwbare treinreis. Meer informatie over alle toegankelijkheidsvoorzieningen is te vinden op: Reizen met een beperking | Reisinformatie | NS