Utrecht,
22
april
2021
|
14:30
Europe/Brussels

NS stapsgewijs terug naar normale dienstregeling

Samenvatting

Met de aangekondigde versoepelingen verwachten wij meer reizigers te mogen verwelkomen in de trein. NS gaat daarom vanaf mei in stappen meer treinen rijden, met als einddoel dat we halverwege juni weer 98% van onze treinen rijden. Op dit moment rijden we nog 90% van de treinen voor 35% van het gebruikelijk aantal reizigers.

Marjan Rintel, president-directeur van NS: "We willen niets liever dan Nederland bereikbaar houden en reizigers naar hun plek van bestemming brengen. Met de aangekondigde versoepelingen in de coronaregels en het door het kabinet gepresenteerde Openingsplan in de hand, bereiden wij ons stap voor stap voor op een normale dienstregeling. Zodat op het moment dat Nederland de trein weer neemt, NS haar met open armen kan ontvangen."

Stapsgewijs
We beginnen met de trajecten waar we als eerste de meeste reizigers verwachten. Vanaf 3 mei rijdt er weer vier keer per uur een Intercity tussen Rotterdam en Utrecht en rijden er weer meer Sprinters op het traject Uitgeest – Amsterdam – Utrecht – Veenendaal Centrum. Vanaf 24 mei zal ook de IC direct tussen Amsterdam en Rotterdam weer vier/vijf keer per uur rijden en rijden er ook tussen Den Haag en Utrecht weer vier Intercity’s en tussen Utrecht en Amersfoort zes Intercity’s per uur.

Uitgaansleven en extra forensentreinen
Vanaf 14 juni rijden weer alle treinen, met uitzondering van het nachtnet bedoeld voor het uitgaansleven en extra forensentreinen bedoeld voor de spits. Op dat moment reizen er nog relatief weinig mensen. Als reizigersaantallen verder doorgroeien en er weer een nachtleven is, zullen we op een later moment de stap zetten naar een 100%-dienstregeling. Het reguliere nachtnet, inclusief de verbinding naar Schiphol, is NS overigens altijd blijven rijden.

Iedereen een zitplaats
Sommige treinen zijn op dit moment korter dan gebruikelijk, omdat de lage reizigersaantallen dat toelaten. Treinen worden waar nodig en waar dat kan weer iets langer. Zo willen we ervoor zorgen dat elke reiziger in deze tijd op een zitplaats in de trein kan rekenen. Het zal wel steeds vaker voorkomen dat reizigers naast elkaar komen te zitten. We snappen dat het wennen is. In juni 2020 heeft het kabinet op basis van OMT-adviezen een OV-protocol opgesteld waarin is afgesproken dat vervoerders elke zit- en staplaats mogen gebruiken omdat het in de praktijk onmogelijk is om het openbaar vervoer afstand te houden.

Inzicht in drukte
Reizigers die vooraf meer inzicht willen in drukte in de trein, kunnen hun reis vooraf aanmelden via de Treinwijzer in de NS-app. Reizigers ontvangen dan ook een melding als hun reis te druk lijkt te worden en kunnen dan ook een trein eerder of later nemen.