18
november
2011
|
00:00
Europe/Brussels

NS tot 2025 vervoerder op Nederlands Hoofdrailnet en Hogesnelheidslijn

NS blijft tot 2025 de vervoerder op het Nederlandse Hoofdrailnet en
Hogesnelheidslijn. Dat is de uitkomst van intensieve gesprekken tussen het
ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS en HSA. Het Hoofdrailnet en
Hogesnelheidslijn worden samengevoegd in één nieuwe concessie die loopt van 2015
tot 2025. Hierdoor is de toekomst van het hogesnelheidsvervoer in Nederland
verzekerd en kan de ingezette groei op het spoor worden voortgezet. De plannen
moeten nog besproken worden in de Tweede Kamer.

Beide partijen hebben heldere afspraken besproken over meer verbindingen,
hogere frequenties, betere toegankelijkheid en meer service. Met de samenvoeging
per 2015 van het Hoofdrailnet en de Hogesnelheidslijn in een nieuwe concessie is
de toekomst van het hogesnelheidsvervoer gewaarborgd en kan NS Hispeed de
ingezette groei van het hogesnelheidsvervoer in Nederland voortzetten.
President-directeur Bert Meerstadt van NS is blij dat er een resultaat ligt: “Na
een lange tijd van intensieve gesprekken liggen er nu concrete voorstellen waar
de reiziger van profiteert. Dit plan biedt drie keer meer: meer treinen, meer
verbindingen en meer service. Ik ben trots dat NS als Nederlands bedrijf de
reiziger in eigen land blijft vervoeren en dat de minister ons dit vertrouwen
geeft.”

Verbeteringen voor de reiziger

Nu NS na 2015 treinvervoerder op het Hoofdrailnet en de
Hogesnelheidslijn blijft, kan het bedrijf verder gaan met het toekomstbestendig
maken van het spoorvervoer in Nederland. Onze klanten plukken daar de vruchten
van. Sommige maatregelen gaan meteen in 2015 in, andere volgen later. Enkele
voorbeelden:


  • Makkelijker reizen dankzij één netwerk van Sprinters, Intercity’s en
    Hogesnelheidstreinen

  • Betere aansluiting op regionale en internationale treinen

  • Elke tien minuten een trein op hoofdtrajecten

  • Waar mogelijk sneller en vaker de grens over

  • Intercity’s rijden tot ’s nachts door op grote stations in de Randstad

  • Nieuwe treinen met wc’s 

  • Snelle hulp bij in- en uitstappen voor minder validen

  • Meer stations

Financieel voordeel voor Nederland

De gesprekken waren niet eenvoudig. Van NS zijn zowel op financieel als
operationeel vlak stevige offers gevraagd. NS betaalt in totaal  € 2,2 miljard
(€ 2,4 miljard lopend prijspeil) aan de staat. Hiermee voldoet NS tevens aan de
spoorbesparingsdoelstelling van het kabinet.

De tienjarige concessie stelt NS in staat om investeringen te doen voor de
lange termijn. Zo worden de komende jaren honderden miljoenen gestoken in onder
meer het renoveren van bestaand materieel en het aanschaffen van nieuwe treinen.
Dit gaat tot 2025 om € 7 miljard.