16
september
2010
|
00:00
Europe/Brussels

NS Try Out Festival on tour

  • Na geslaagde proef vorig jaar in Leiden dit jaar in Amersfoort, Groningen, Leiden en Eindhoven
  • NS biedt artistiek toptalent aan reizigers en inwoners van de stad. Vier weken lang elke donderdag, vrijdag en zaterdag

Op donderdag 30 september start op station Amersfoort de tweede editie van het NS Try Out Festival. Dit jaar vormen vier stations gedurende drie dagen een festivalpodium voor artistiek talent; toneel, muziek, film, theater, masterclasses, kunst en literatuur wisselen elkaar af en maken het station tot een plek van ontdekking en beleving. De festivals zijn gratis en voor iedereen toegankelijk.

Brede culturele programmering Eén van de uitgangspunten van het NS Try Out Festival is dat de volledige culturele programmering is afgestemd op een brede doelgroep en bestaat uit een evenwichtige combinatie van landelijk en lokaal talent. NS geeft daar invulling aan in nauwe samenwerking met gemeentelijke en culturele partners uit de vier steden. Lokale artiesten treden op naast landelijke. NS nodigt iedereen uit om dit zelf te komen ontdekken en ervaren. Enkele hoogtepunten uit het festival zijn: topauteurs zoals Elle van Rijn, Joost Zwagerman en Marion Pauw geven masterclasses, de Spullenmannen brengen elke dag een speciale stationskrant uit, Serious Talent bands van 3 FM spelen treden elke avond op en een aantal IDFA documentaires worden op groot beeld vertoond in het station. Station Amersfoort heeft een Try Out Festival primeur met Nick & Simon. Op zaterdag 2 oktober reizen ze per trein van Utrecht Centraal naar station Amersfoort om een wervelend optreden te geven met aansluitend een signeersessie van hun nieuwe CD.

Het station is daarmee niet alleen een plek van aankomst en vertrek. Het wordt een extra cultureel podium in de stad, klaar om nieuwe reizigers en bezoekers te inspireren, als meeting point of als toegangspoort tot de stad en tot de rest van Nederland. Met deze visie introduceerde NS dit bijzondere initiatief: het NS Try Out Festival.

Festivalpartners Het NS Try Out Festival wordt mede mogelijk gemaakt door een intensieve samenwerking met vier festivalpartners. In een sfeervolle huiskamersetting toont Philips de nieuwste oplossingen op het gebied van verlichting, tv, audio en huishoudelijke producten. Microsoft brengt een revolutionaire vorm van entertainment genaamd Kinect, waardoor je videogames en entertainment voortaan op een compleet nieuwe manier kunt beleven. T-Mobile is aanwezig met een permanente stand rondom mobiel internet waar smartphones worden gedemonstreerd en uitgeprobeerd kunnen worden.

Manpower verbindt zich aan het NS Try Out Festival met een scherpe focus op talentontwikkeling, als kennisspeler in de veranderende wereld van werk en voelt zich verantwoordelijk voor het delen van kennis met een brede doelgroep. Tot slot lanceert Mitsubishi de i-MiEV; het eerste 100% elektrisch aangedreven voertuig op de Europese markt.

Bekijk het volledige programma op www.ns.nl/festival