Utrecht,
08
augustus
2023
|
14:16
Europe/Brussels

NS: Uitzonderlijke dienstregeling in Formule 1-weekend

Van 25 tot en met 27 augustus reizen racefans weer in groten getale per trein naar de F1 Grand Prix in Zandvoort. Daarom rijdt NS tijdens dit lange weekend iedere vijf minuten een trein tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee. Met deze enorme operatie kunnen we zo’n 10.000 reizigers per uur naar de race en weer terug brengen. Het circuit ligt op loopafstand van het station. De trein is de enige manier waarop we de Formule 1 in de badplaats voor zoveel racefans op een duurzame en veilige manier bereikbaar kunnen maken.

Omvangrijke operatie
Per race-dag verwachten we 40.000 treinreizigers. Er zijn ruim 300 extra NS-collega's aan het werk om hen te helpen. De treindienst op dit traject is uitzonderlijk. Station Zandvoort aan Zee ligt aan het einde van een traject met twee sporen. Op een normale dag rijden hier twee tot vier treinen per uur.

Naast de Formule 1 zijn er dit weekend nog meer evenementen zoals Mysteryland en Ground Zero. Daarnaast zijn er op diverse trajecten verspreid over het land werkzaamheden aan het spoor. Dat betekent dat de dienstregeling in het hele land anders kan zijn dan gebruikelijk. 

Vakantieperiode
Dit jaar valt het F1 weekend in de vakantieperiode wanneer een deel van onze collega’s ook van hun welverdiende vakantie geniet. Dat stelt NS voor een lastig dilemma. We hebben een ingewikkelde dienstregelingspuzzel moeten leggen om alle evenementen per trein bereikbaar te maken. Dit betekent dat we daar waar we minder reizigers verwachten ook minder treinen zullen rijden. Op twee korte trajecten (Roosendaal-Oudenbosch-Zevenbergen-Lage Zwaluwe en Arnhem-Oosterbeek-Wolfheze-Ede Wageningen) rijdt dit weekend in plaats van één a twee keer per uur een Sprinter, ieder kwartier een taxibusje. De Intercity’s rijden op deze trajecten wel.

Willen we de Formule 1, Mysteryland en Ground Zero per trein bereikbaar maken, dan moeten we veel extra treinen en collega’s inzetten. Die zijn dan elders niet beschikbaar. Doen we dit niet, dan hebben we minder treinen naar Zandvoort en komt de bereikbaarheid van dit Internationale evenement in gevaar. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om op een aantal trajecten met minder reizigers, minder vaak te rijden. Op twee korte trajecten rijdt dit weekend een taxibusje. Voor NS is dat geen ideale oplossing – we rijden immers het liefste treinen – maar gezien de kleine reizigersaantallen op deze twee trajecten van gemiddeld 50 reizigers per uur, en de toch al rustige vakantieperiode, hebben we toch hiervoor gekozen. Als tegemoetkoming ontvangen deze reizigers een upgrade naar de 1e klas voor een volgende reis.

Tjalling Smit, Lid van de Raad van Bestuur

Belangrijkste maatregelen
Zoveel treinen per uur op dit traject – met zulke grote aantallen reizigers - betekent dat een eventuele verstoring direct grote impact kan hebben. ProRail en NS doen er alles aan om de kans hierop zo klein mogelijk te maken, maar mocht dit toch gebeuren, ervoor te zorgen dat deze zo snel mogelijk wordt verholpen.

  • Op donderdag 24 augustus, de avond voor de start van het race-weekend, brengen we de benodigde Sprinter-treinen vanuit het hele land naar Amsterdam en Zandvoort en zetten ze klaar.
  • Van vrijdag tot en met zondag zetten we iedere dag ruim 300 collega’s extra in om racefans snel en veilig naar de Formule 1 races te brengen.
  • De treinen uit andere delen van het land richting Amsterdam zullen we dit weekend waar mogelijk verlengen.
  • Tussen Amsterdam en Zandvoort rijden we met Sprinters op maximale lengte voorzien van brede deuren en een gelijkvloerse instap, waardoor reizigers snel kunnen in- en uitstappen.
  • Op iedere trein zitten twee machinisten (één voor en één achter) en een conducteur. Zodat treinen na aankomst snel weer kunnen vertrekken.
  • De extra perrons op station Zandvoort en een tijdelijke extra trap op station Haarlem, helpen bij een goede scheiding tussen in- en uitstappende reizigers.
  • Op en rond de stations op het traject Amsterdam – Zandvoort staan veel collega's paraat om reizigers te informeren, de weg te wijzen en alles in goede banen te leiden. Op de stations is de looproute voorzien van extra signing in de F1-sfeer, zodat reizigers snel hun weg vinden.
  • Extra in- en uitcheckpalen zorgen ervoor dat reizigers zonder oponthoud het station in en uit kunnen.
  • Net als tijdens drukke stranddagen of grote evenementen geven we reizigers gedoseerd toegang tot de perrons en treinen. Zo voorkomen we grote mensenmassa’s op het station en op het perron en zorgen we ervoor dat we racefans snel en veilig naar het circuit brengen en ’s avonds weer naar huis. 
  • NS en ProRail zorgen voor extra storingsploegen, een sleeplocomotief en een reservetrein met personeel, zodat eventuele technische storingen zo snel mogelijk afgehandeld kunnen worden.
  • Vanuit veiligheid en doorstroming van het treinverkeer zijn alle overwegen afgesloten van Halfweg tot Zandvoort en gelden er omrijd-routes voor het wegverkeer.

Reisadvies
Reizigers tussen Amsterdam en Zandvoort moeten rekening houden met grote drukte in de treinen en op de stations richting Zandvoort. Om lange rijen bij de kaartautomaten te beperken, raden we reizigers aan vooraf online het NS Dutch Grand Prix (DGP) Retour aan te schaffen, of om vooraf hun saldo op te laden.

Vanwege de grote drukte kunnen reizigers tijdens het Formule 1-weekend tot 14.00 uur geen fietsen meenemen in de treinen richting Amsterdam. Tussen Amsterdam en Zandvoort geldt dit voor de gehele dag. Alle informatie en adviezen staan op een speciale webpagina.

Voor het hele land raden we reizigers aan goed de reisplanner op de NS app of ns.nl te raadplegen en ruim de tijd te nemen voor hun treinreis gezien de drukte en gewijzigde vertrektijden en sporen. De complete dienstregeling voor dit weekend is vooraf zichtbaar in de reisplanner van NS.