20
januari
2015
|
00:00
Europe/Brussels

NS vervroegt HSL-frequentieverhoging Amsterdam-Rotterdam

Reizigers kunnen vanaf 2016 vier keer per uur een Intercity Direct nemen op
de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Amsterdam en Rotterdam. Nu is dat nog twee
keer per uur. Aanvankelijk zou deze frequentieverhoging in het spoorboekje van
2017 worden opgenomen, maar door onder meer de eerdere beschikbaarheid van
materieel is het mogelijk om de extra treindiensten eerder door te voeren.  NS
heeft daarom besloten om de kwartierdienst, op dit deel van het HSL-traject,
eerder te starten.

Intercity Direct rijdt van Amsterdam naar Breda en doet onderweg de stations
Schiphol en Rotterdam aan. Vooral tussen Amsterdam en Rotterdam is het erg druk
in de trein. De Intercity Direct is populair onder reizigers omdat de reis
tussen de twee steden ongeveer 30 minuten sneller is dan via conventioneel
spoor.

Om de grote vraag van reizigers op deze verbinding aan te kunnen, breidt  NS
het aanbod versneld uit. In de loop van 2015 gaan er tussen Amsterdam en
Rotterdam drie treinen per uur rijden, een jaar later wordt dit een
kwartierdienst.

NS heeft ook onderzocht of ook een andere treindienst uit spoorboekje 2017
kan worden vervroegd, namelijk het invoeren van de trein Den Haag-Eindhoven, die
deels via de HSL gaat rijden. Voor het waarborgen van een stabiele
dienstregeling op dit traject is echter meer tijd nodig. Daarom kiest NS ervoor
om deze dienstregelingswijziging, binnen de vervoersconcessie, per december 2016
te realiseren.

De nieuwe treindiensten maken deel uit van het HSL-aanbod, dat NS in het
najaar van 2013 presenteerde na het stoppen met de Fyra. Sindsdien is er een
aantal stappen gezet om het aanbod te normaliseren. Zo rijdt de Intercity naar
Brussel weer als vanouds elk uur vanuit Amsterdam via Den Haag naar de Belgische
hoofdstad. Ook is de frequentie van Thalys verhoogd. Met deze nieuwe
treindiensten breidt NS het HSL-aanbod in Nederland verder uit.