Utrecht,
02
oktober
2015
|
10:33
Europe/Brussels

Ook NS zet in op betere spreiding

“Opzij, opzij, opzij. Maak plaats, maak plaats, maak plaats. We hebben ongelofelijke haast.” Als treinreiziger kennen we dit gevoel allemaal wel. En daar willen we bij NS wat aan doen. Door meer nieuwe treinen te kopen, maar ook door innovatieve maatregelen te nemen om mensen meer mogelijkheden te bieden om te zorgen voor betere spreiding in de treinen.

NS doet dat in samenwerking met onder andere studenten en scholieren, onderwijsinstellingen, openbaarvervoerbedrijven en decentrale overheden in de Taskforce Beter Benutten. Deze is eind vorig jaar gestart onder leiding van Jeanette Baljeu en komt eind dit jaar met concrete voorstellen. Kijk ook hier voor meer informatie. Daarnaast kan bijvoorbeeld ook het vaker inzetten van video-colleges helpen bij een betere spreiding van de reizigersstromen op een dag.

Waar kun je dan aan denken? En wat doet NS zelf?

NS geeft zelf het goede voorbeeld door in drukke tijden kantoormedewerkers nadrukkelijk de mogelijkheid te geven om buiten de spits te reizen, of te flexwerken om zo te zorgen dat onze reizigers een plekje hebben. Wij zien dat bedrijven aan stations vergelijkbare initiatieven nemen om hun medewerkers te vragen om gespreid op kantoor te komen en de drukte te vermijden.

Ook betere spreiding in de treinen, bijvoorbeeld door te experimenteren met techniek op het perron die aangeeft hoe lang een trein is en waar de tweede en eerste klas zich bevinden, helpt daarbij. Zo helpen wij reizigers om een zitplaats te vinden en aangenaam te reizen. Daar lopen concrete proeven mee in Den Bosch. Ook is inmiddels een spoedbestelling geplaatst voor nieuwe Sprinters, de eerste verwachten we eind volgend jaar.

De nieuwe Sprinters zijn met spoed besteld vanwege het toch behouden van de OV-studentenkaart en zelfs uitbreiding daarvan met MBO’ers. Ondanks alle acties en maatregelen blijft het op sommige trajecten druk in 2016. Bijvoorbeeld door verbouwingen van stations. Zo zijn sommige treinen op de trajecten Utrecht-Den Haag en Den Bosch-Eindhoven een groot deel van het jaar (tot sept ‘16) korter doordat vanwege de werkzaamheden minder perrons beschikbaar zijn.

Vanavond geeft Roger van Boxtel een toelichting in Nieuwsuur.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.