Utrecht,
11
september
2022
|
09:41
Europe/Brussels

Onderhandelingsresultaat bereikt, stakingen opgeschort

Samenvatting

NS en vakbonden FNV, VVMC, VHS en CNV bereikten in de vroege ochtend van 11 september een onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao voor de periode van juli 2022 tot januari 2024. Met het bereiken van dit resultaat, hebben de bonden laten weten dat de aangekondigde stakingen van aankomende dinsdag en donderdag worden opgeschort. Het onderhandelingsresultaat is goed nieuws voor collega’s die een stap dichter bij een nieuwe cao voor NS zijn én goed nieuws voor onze reizigers. De vakbonden gaan de afspraken voorleggen aan hun leden. Als de leden akkoord zijn, dan treedt de cao met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 juli 2022.

De belangrijkste onderwerpen van het onderhandelingsresultaat zijn: loonstijging van in totaal 8,45% (verdeeld over 5% in 2022 en 3,45% in 2023) plus in 2022 en 2023 een eenmalige uitkering van € 1.000 op fulltime basis en meer pensioenopbouw en een minimumloon van € 14 per uur. Ook zijn er afspraken gemaakt voor als de inflatie in 2022 en 2023 hoger uitvalt dan de raming van het CPB. Daarnaast zijn voorstellen opgenomen over gegarandeerd snipperverlof en de mogelijkheid voor specifieke functiegroepen om 40 uur per week te gaan werken. 

Belangrijke stap 
Bert Groenewegen, waarnemend president-directeur: “Ik ben blij dat er een onderhandelingsresultaat is bereikt. Met dit voorstel komen we de collega's tegemoet die zich zorgen maken over de stijgende kosten van hun levensonderhoud. Daarbij hebben we extra aandacht voor de collega’s die in de laagste salarisgroepen zitten. Dit is een belangrijke stap op weg naar een gezonde toekomst voor onze collega’s én een gezond NS. Tegelijkertijd is deze cao nog niet de oplossing voor alles wat speelt. NS houdt oog voor de zorgen van collega’s over werkdruk, werkplezier en het tekort aan collega’s. Dit tekort aan collega’s zorgt er helaas voor dat we onze dienstregeling moeten afschalen. Dit alles bij elkaar plaatst ons voor een moeilijke opgave die niet eenvoudig op te lossen is, maar waar we volop mee aan de slag zijn en mee door gaan. Zodat elke NS’er kan blijven zeggen: ‘dit is mijn NS’. En onze reiziger op NS kan rekenen voor duurzame mobiliteit.”