Utrecht,
20
december
2017
|
10:34
Europe/Brussels

Onderhoud treinen: van APK-beurt tot een kapot toilet

Bij NS zijn we gek op onze treinen. Daarom onderhouden we ze extra goed. Zodat ze schoon zijn, technisch in orde en weer op tijd op het spoor kunnen om onze reizigers mee te nemen.

Dagelijks werken zo'n 1500 collega’s op de 30 servicelocaties langs het spoor en de vier onderhoudsbedrijven door het hele land om de treinen te onderhouden. Van een reguliere APK-beurt tot een kapot toilet, en ook de zwaardere mankementen worden hier opgelost.

Hoe zit het dan met het bericht dat er meer grote defecten zouden zijn aan treinen? Is het aantal treinen met pech verdubbeld? Nee. Natuurlijk gaat er wel eens een trein kapot, we rijden elke dag zo’n 5000 treinritten. Als dat gebeurt, is dat vooral vervelend voor onze reizigers. Dus doen we er alles aan om mankementen zo snel mogelijk te verhelpen. Zo hebben we in september de nieuwe hal geopend van het onderhoudsbedrijf in Maastricht, werken monteurs op spoorknooppunten om kleine verstoringen aan treinen direct te verhelpen en opende we vorige jaar onze eigen pitstop voor treinen.

En het resultaat? Het aantal gestrande treinen waar je als reiziger hinder van hebt, is in 2017 ongeveer gelijk aan dat in 2016. Je ziet het ook terug in de waardering van onze reizigers. De klanttevredenheid stijgt. En ook het aantal reizigers dat op tijd op hun bestemming komt stijgt. En daar doen we het voor.

 

 

Bovenstaande grafiek: ernstige defecten aan de trein met meer dan 10 minuten vertraging tot gevolg