Utrecht,
29
april
2020
|
12:06
Europe/Brussels

Onveilig gevoel in de trein? Stuur een WhatsApp of sms naar NS

In deze tijden is de serviceverlening anders dan reizigers gewend zijn. Het persoonlijk contact met bijvoorbeeld de hoofdconducteur is minder vanzelfsprekend. We willen reizigers de mogelijkheid blijven bieden om altijd direct met NS in contact te komen mocht er zich iets voordoen in de trein. Deze bijzondere tijden vragen om bijzondere oplossingen. 

NS stelt daarom vanaf donderdag 30 april een telefoonnummer (0613181318) beschikbaar waar treinreizigers via een WhatsApp of SMS melding kunnen doen van een onveilig gevoel of overlast in NS- treinen. Reizigers staan dan in direct contact met de NS-Meldkamer, die per situatie zal inschatten welke opvolging nodig is. Soms is het al voldoende als een reiziger zich gehoord voelt of helpt een extra omroep van de hoofdconducteur. In situaties waarin spoedeisende hulp geboden is, blijft de oproep om 112 te bellen.

Marjan Rintel, lid Raad van Bestuur van NS: “De afgelopen tijd reizen minder mensen met de trein. Daarmee ziet de treinreis er anders uit dan onze reizigers gewend zijn. Met deze service willen we reizigers de mogelijkheid bieden altijd onze hulp in te roepen waar nodig. Zo zorgen we samen voor een prettige en veilige treinreis.”

Via de informatieschermen in de trein worden reizigers op het telefoonnummer gewezen.

Afgelopen jaar is NS, op verzoek van staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat), in Zuidoost-Nederland een proef gestart met deze service. Deze proef is succesvol verlopen. Van Veldhoven: “Ik vind het belangrijk dat mensen zich veilig voelen in de trein, ook als ze na een lange dienst ’s avonds in een vrijwel lege coupé terug naar huis moeten. De mogelijkheid om een appje of smsje te sturen als er iets is kan daarbij helpen, een goede zaak dus dat dat nu in alle NS-treinen kan.”