Utrecht,
30
juni
2023
|
09:28
Europe/Brussels

OV-fiets krijgt tweede leven

De komende jaren verwacht NS dat er 2.150 OV-fietsen niet meer te repareren zijn. Deze fietsen gaan niet de schroothoop op, maar krijgen een tweede leven. In de werkplaats van circulaire fietsenbouwer Roetz worden de fietsen gedemonteerd en weer volledig opgebouwd tot blinkende OV-fietsen. Hierbij wordt ruim 70% van de onderdelen hergebruikt. De overige onderdelen worden vernieuwd. Met als resultaat dat de fiets weer jaren mee kan.  

De eerste 200 OV-fietsen zijn inmiddels opgeknapt en zijn binnenkort terug te zien in fietsenstallingen door het hele land. NS en Roetz verwachten de komende drie jaar van 2.150 afgeschreven OV-fietsen weer mooie nieuwe exemplaren te maken. Eerder werkten NS en Roetz al samen, dat project heette OV-fiets Recycle. Hierbij werden afgeschreven OV-fietsen hersteld en vernieuwd. Een groot deel van deze opgeknapte OV-fietsen rijdt nog steeds rond, ze zijn te herkennen aan de groene sticker onder het zadel.  

Hoe werkt het? 
Als een OV-fiets niet meer te repareren is door NS zelf, dan gaat de fiets naar de sociale fietsenfabriek van Roetz. De fietsenmakers halen de OV-fiets helemaal uit elkaar, tot meer dan 100 losse onderdelen. Al deze onderdelen worden geïnspecteerd en gesorteerd. Als bepaalde onderdelen niet meer gebruikt kunnen worden voor een OV-fiets, dan worden die door recycling partijen verwerkt. Stalen, aluminium en RVS OV-Fiets onderdelen, die niet meer her te gebruiken zijn, gaan zo weer terug de grondstofketen in. De onderdelen die wel geschikt zijn voor hergebruik worden gecontroleerd, gerepareerd en schoongemaakt. Ook worden de fietsframes en bagagedragers eerst ontlakt en krijgen vervolgens een nieuwe coating, zodat de OV-fietsen weer mooi in de verf zitten. Daarna zetten de fietsenmakers de OV-fiets weer in elkaar en gebruiken zij hierbij alle hernieuwde onderdelen.

Het team van Roetz 
In de sociale fietsenfabriek in Amsterdam Noord leidt Roetz mensen op tot fietsmonteur. Het doel is om mensen met een kwetsbare arbeidspositie te versterken. In de werkplaats vinden zij hun werkgeluk terug en ontwikkelen ze zichzelf. Zo kunnen ze weer meedoen op de arbeidsmarkt. Bij het maken van een fiets komt heel wat kijken. Daarom knipt Roetz de functies en taken op, zodat de werkzaamheden overzichtelijk zijn. Met veel structuur en begeleiding leert het team fietsen bouwen en repareren.

Hergebruik bij NS 
NS wil zo min mogelijk nieuwe grondstoffen gebruiken en maximaal gebruikmaken van onze eigen materialen. Dit doen we door oude materialen van stations, treinen of in dit geval OV-fietsen zoveel mogelijk opnieuw te gebruiken of een nieuwe bestemming te geven. Bij het moderniseren van onze dubbeldekkers wordt 99% van de materialen circulair verwerkt. Maar liefst 86% van alle materialen komt weer terug in de trein en 13% krijgt een tweede leven buiten de trein. We werken samen met verschillende duurzame ondernemers om van deze oude treinonderdelen nieuwe producten te maken. Van oude treinvloeren worden bijvoorbeeld tafeltennistafels gemaakt en plafonds komen terug als bureaus. Zo wil NS afval voorkomen en zoveel mogelijk circulair ondernemen.

Over OV-fiets 
Gemiddeld komt bijna 40 procent van de treinreizigers op de fiets naar het station. Na de treinreis nemen veel reizigers een OV-fiets om het laatste stukje tot hun bestemming af te leggen. NS biedt op dit moment 21.500 fietsen aan op bijna 300 locaties in Nederland: stations, bus- of metrohaltes en P+R terreinen. Meer dan 3500 OV-fietsen zijn inmiddels uitgerust met het nieuwe slot, dat is te openen met de OV-chipkaart. Stap voor stap krijgen steeds meer OV-fietsen het nieuwe slot. Ook startte NS vorig jaar een proef met de OV-ebike, deze elektrische OV-fiets is op vier stations te huren: Driebergen-Zeist, Arnhem, Groningen en Maastricht.