Utrecht,
05
augustus
2019
|
15:25
Europe/Brussels

Proef: naast reisinformatie ook advertenties in treinen

Samenvatting

Voor een zo fijn mogelijke treinreis investeert NS volop in nieuwe treinen, in modernisering van bestaande treinen en in uitbreiding van handige nieuwe functies van de NS App. Maar niet alles wat reizigers graag willen, kan altijd uit de opbrengsten van het treinkaartje betaald worden. Denk bijvoorbeeld aan snellere WiFi in de trein of meer stopcontacten. Daarom bekijkt NS of advertenties voor extra inkomsten kunnen zorgen die we investeren in onze dienst voor de reizigers. In bussen, trams, metro’s en op bijvoorbeeld vliegvelden zijn advertenties al heel gebruikelijk. Ook in Intercity’s van NS zijn vanaf 16 september advertenties te zien. De eerste advertentie is van de filmservice Pathé Thuis.

Verandert er wat aan de reisinformatie in de trein?
Nee, reisinformatie blijft het belangrijkst. Waar reisinformatie nu wordt afgewisseld met bijvoorbeeld informatie over NS-abonnementen, is vanaf 16 september af en toe ook een advertentie te zien.

Hoeveel advertenties worden er getoond?
Per dagdeel is er één advertentie van dezelfde adverteerder te zien. De advertentie gaat mee in een vaste loop en is voor alle intercity’s hetzelfde.

Hoe worden de opbrengsten van de advertenties ingezet?
De opbrengsten worden ingezet voor verbeteringen voor reizigers. Denk bijvoorbeeld aan snellere WiFi in de trein of meer stopcontacten. Maar ook uitbreiding van handige nieuwe functies van de NS App zoals de zitplaatszoeker.

Hoe kijkt NS tegen adverteren aan?
NS kijkt voortdurend naar manieren om de treinreis zo comfortabel mogelijk te maken. Advertenties zijn overal om ons heen. Ook op stations wordt al geadverteerd, net zoals in ons blad SPOOR. NS onderzoekt nu ook hoe reizigers advertenties in treinen ervaren. En wat het oplevert natuurlijk.

Wanneer is de pilot een succes?
Door de hoeveelheid adverteerders die interesse hebben getoond, is de pilot eigenlijk al een succes te noemen, voordat deze is begonnen. Maar tot eind van dit jaar willen we ook ervaren wat reizigers ervan vinden. Want voor ons staat voorop dat we hen een aangename reis bieden.

Wat voor advertenties komen er?
Heel Nederland zit bij ons in de trein, de advertenties moeten dus een brede doelgroep aanspreken. Van alle leeftijden. De eerste advertentie die getoond wordt, is van de filmservice Pathé Thuis. Deze is van 16-23 september in de middag in de meeste intercity’s te zien. We zijn nog in gesprek met andere partijen en kunnen nog niet aangeven welke advertenties mogelijk gaan volgen.