15
april
2013
|
00:00
Europe/Brussels

Proeven met nieuwe techniek voor wereldwijd probleem met gladde sporen

NS heeft samen met technisch dienstverlener Plurel de eerste maanden van dit
jaar proeven gedaan met een nieuwe methode om gladheid in de herfst tegen te
gaan. Het gaat hierbij om proeven waarbij met behulp van een installatie spoor
met water wordt bevochtigd waardoor aanhechten van blad op het spoor wordt
tegengegaan en blad dat al is aangehecht na passages van een trein weer schoon
wordt.

Eerste resultaten

De eerste resultaten van de laboratoriumproef zijn goed. Nu wordt
gekeken of de techniek ook in de praktijk toepasbaar/haalbaar is, iets waar
zeker nog enige tijd over heen zal gaan en waar veel bij komt kijken.

Wereldwijd probleem

Wereldwijd leiden bladeren op de rails in de herfst in combinatie met
bijvoorbeeld vocht, roest en vet tot minder grip op de rails. Gevolg kan zijn
dat treinen doorglijden bij het remmen en/of niet zo snel kunnen optrekken als
gewenst. Met dit fenomeen hebben alle spoorwegmaatschappijen in de wereld te
kampen en alle spoorwegbedrijven zoeken dan ook naar steeds betere en slimmere
oplossingen aangezien gladheid vaak zorgt voor vertragingen in de herfst. Op
YouTube staat een heel duidelijk filmpje van ProRail  over de oorzaken en
gevolgen van gladheid op het spoor en waarom deze problematiek overal ter wereld
speelt.

Innovatie van onderop krijgt de ruimte

Het idee voor het bevochtigen van rails komt van NS-machinist Rene
Slagter. Zijn vinding wordt nu geoctrooieerd. Ook eerdere ideeën van
NS-machinisten worden breed toegepast, zoals bijvoorbeeld de methodiek voor het
zuiniger rijden van treinen, die werd ontwikkeld door machinist Freddy
Velthuizen en waar alle machinisten nu gebruik van maken.

Of en wanneer de techniek van Rene Slagter tot toepassing gaat komen blijft
voorlopig dus nog even onduidelijk. NS blijft continu op zoek naar dit type
innovaties die reizigers en personeel kunnen helpen voor een nog beter product.