Utrecht,
05
oktober
2016
|
11:18
Europe/Brussels

Recordmaand september, hoe ging het?

De maand september is voorbij. NS zou door de groeiende economie een record van 33,3 miljoen reizigers vervoeren. “Hoewel het druk blijft in de spits, wordt het door diverse maatregelen niet drukker”, zo was de verwachting. Zo worden sinds september oude dubbeldekkers (DDM1) ingezet, zijn eerste klas zitplaatsen omgebouwd naar tweede klas en voerde NS een pitstop in voor het onderhoud van treinen. Vanaf december stromen de nieuwe sprinters in. Tijd om de balans op te maken. Hoe verliep de eerste maand van het seizoen, waarin heel Nederland van weer aan het werk of naar school ging?

33,3 miljoen reizigers. Gehaald?

De definitieve cijfers hebben we nog niet, maar ja: het lijkt erop dat we het gaan halen. Dat record kan dus de boeken in. Maar niet te vroeg juichen: De spits in Nederland is druk en de rest van het jaar wordt ook niet bepaald rustig.

En wordt er nog geklaagd over drukte?

Reken maar, en dat is begrijpelijk. Alleen al op Prinsjesdag kregen we meer dan 1.500 meldingen van drukke treinen via de app, onze klantenservice of via Rover. Het was dan ook niet echt een fijne dag. Zo zorgden een autobrand onder het spoor bij Gouda en een koperdiefstal bij Delft ervoor dat Den Haag slecht bereikbaar was. Dat betekende omreizen en dat levert drukke treinen op. Daar zijn we niet blij mee.

En de rest van de maand?

Over de hele maand kregen we net zoveel druktemeldingen binnen als in september vorig jaar: ongeveer 950 meldingen op de gemiddeld 1,1 miljoen reizigers per dag. We weten niet of we zonder de verstoringen op Prinsjesdag een daling van het aantal druktemeldingen hadden kunnen melden.

Over de maatregelen. Die opgeknapte dubbeldekker, rijdt die?

Ja, die rijdt. Het is een oudje, had jaren buiten gestaan en moest flink opgeknapt worden, dus het was ook best spannend. Gelukkig gaat het goed, want die 8.700 vervoersplaatsen kunnen we goed gebruiken.

En die tijdelijke spitsbussen, zitten daar reizigers in?

Die bussen tussen Utrecht en Noord-Brabant en in Noord-Holland zijn rustig, er zit maar een enkeling in, ondanks het feit dat de reistijd vaak gelijkwaardig is en reizigers een overstap minder hebben met de trein.

Nieuwe sprinters?

Daar doen we nu de laatste voorbereidingen voor. NS bestelde met spoed 58 sprinters wat meer dan 16.000 vervoersplaatsen oplevert. Een investering van 800 miljoen. Vanaf december stromen ze in de dienstregeling in.