Utrecht,
11
juni
2020
|
20:24
Europe/Brussels

Reiziger ook na 2024 verzekerd van gemakkelijke en comfortabele treinreis

Treinreizigers zijn ook na 2024 verzekerd van een comfortabele en gemakkelijke treinreis met NS. Het kabinet heeft besloten de concessie voor het hoofdrailnet ook na 2024 aan NS toe te kennen, wanneer de huidige concessie afloopt. NS wil haar reizigers ook in de toekomst graag van dienst zijn en ziet dit besluit als blijk van vertrouwen voor de prestaties van de afgelopen jaren.

Reizigers waren nog nooit zo tevreden over NS als in 2019. Zo vervoerde NS in de maand september 2019 een recordaantal van 36,7 miljoen reizigers. NS heeft de afgelopen jaren haar prestaties verbeterd en aan alle eisen voor de zogenaamde midterm review van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voldaan.

NS dankt het kabinet voor het vertrouwen dat zij ons schenkt en beschouwt dit besluit als een grote opsteker in roerige tijden. De afgelopen jaren is hard gewerkt om het vertrouwen in NS te herstellen en dankzij de geweldige inzet van onze ruim 20.000 medewerkers kregen we jaar op jaar een hoog klantoordeel. In 2019 en het eerste deel van 2020 zelfs het hoogste ooit. En tevreden reizigers is waar we het voor doen. Als maatschappelijk betrokken en oer-Nederlands bedrijf vinden we oplossingen voor de grote vraagstukken van mobiliteit. We dragen bij aan leefbare steden met prachtige stations, met OV-fiets, met nieuwe en snellere treinen, met duurzame verbindingen tussen wonen en werken en tussen alle delen van het land. We verbinden heel Nederland met steden in Europa. En dat allemaal met grote servicegerichtheid naar onze reizigers. Wij hebben er het volste vertrouwen in dat we ons heel goede niveau de komende jaren vasthouden en uitbouwen, zelfs door het moeilijke coronavirus heen. De gunning van het hoofdrailnet aan NS is een beloning en een aansporing tot nog betere resultaten.
Roger van Boxtel, president-directeur van NS

Ordeningsbesluit spoor
Het kabinet is van plan om de sprinterdienst Zwolle – Leeuwarden in 2025 van het hoofdrailnet te snijden. Daarnaast wil het kabinet meer marktwerking voor internationale verbindingen. Het binnenlands vervoer over de HSL-Zuid blijft onderdeel van het hoofdrailnet. Stations worden samen met ProRail, NS en de sector verder verbeterd door middel van een Stationsagenda. Het besluit over de ordening op het spoor is omvangrijk en kent wat NS betreft een aantal aandachtspunten, zoals:

Verder versnipperen treinvervoer
Het kabinet houdt de mogelijkheid open om drie sprinterdiensten – genoemd in het Regeerakkoord - van het hoofdrailnet af te knippen. Dit verder versnipperen van het treinvervoer in Nederland is volgens NS niet in het belang van de reiziger. Het leidt tot langere reistijden, meer overstappen en meer onduidelijkheid over tarieven.

Onzekerheid op internationale plannen en ambities
Het kabinet wil onderzoeken of marktwerking meer ruimte moet krijgen op internationale verbindingen. Dit baart NS zorgen. De afgelopen vijf jaar hebben we meer internationale treinen gereden dan de vijftien jaar daarvoor. We hebben grote ambities en plannen om ons land nog beter en sneller per spoor te verbinden. Het kabinet wil dit mogelijk helemaal anders organiseren. Dat maakt het nodeloos ingewikkeld en kost tijd.

NS is dankbaar voor dit principebesluit en zal bovenstaande zorgen bij de verdere uitwerking onder de aandacht brengen van het kabinet.