Utrecht,
29
september
2015
|
15:10
Europe/Brussels

Reizigers nemen kijkje in nieuwe Sprinter

Reizigers en vertegenwoordigers van consumentenorganisaties verenigd in het Locov (o.a. Rover en Ieder(in)) namen vandaag, op uitnodiging van NS, een kijkje in een model van de nieuwe Sprinter die voor NS gebouwd gaat worden door treinfabrikant CAF. Eerder al kozen treinreizigers de stoel die gebruikt gaat worden in de nieuwe trein. Dit gebeurde na een uitgebreide stoelentest op Rotterdam Centraal.

Sneak preview

Twee reizigers (Koen Brouwer en Milou Antheunisse) wonnen een prijsvraag om als eerste reizigers vandaag een ‘sneak preview’ te krijgen van de nieuwe trein. Volgens Milou heeft de nieuwe trein iets gezelligs, iets van een huiskamer. Koen: “Heel leuk om de trein nu al te kunnen zien en te zien hoe het ontwerpproces gaat en er over twee jaar echt in te kunnen stappen. Het is een ruime, comfortabele trein, en heel handig die oplaadpunten bij de stoelen.

De voorzieningen

De nieuwe Sprinters zijn echte forensentreinen met zowel zit- als staplaatsen, brede gangpaden en zoveel mogelijk doorkijk door de trein. Verder krijgt de trein:

  • ruime (rolstoeltoegankelijke) toiletten met een babyverschoontafel en handgrepen;
  • een speciale uitschuiftrede voor rolstoelers of mensen met een kinderwagen, zodat zij eenvoudig de trein in kunnen;
  • een groot multifunctioneel balkon voor bagage, kinderwagens en fietsen;
  • LED-verlichting die zich aanpast aan het daglicht en daardoor extra zuinig is;
  • speciale afvalbakken op het balkon voor gescheiden afvalinzameling;
  • stopcontacten in zowel de 1e als 2e klas;
  • 10% ‘priority seats’, voor bijvoorbeeld reizigers die slecht ter been zijn.

Ervaringen van gebruikers

De nieuwe Sprinters die CAF voor NS gaat bouwen zijn gebaseerd op een bestaande trein. Deze wordt aangepast aan de laatste Nederlandse eisen. Het doel van het bezoek vandaag was om de laatste versie van het ontwerp te laten testen door reizigers en vertegenwoordigers van consumentenorganisaties. Dit gebeurde in een model van de trein op ware grootte. Vergelijkbare tests met machinisten en conducteurs zorgden al voor verbeteringen in de cabine van de machinist. De nieuwe input van de reizigers en de consumentenorganisaties wordt nu betrokken bij het definitief maken van het ontwerp. Zo hadden de deelnemers vandaag goede suggesties voor reizigers met een functiebeperking. Door aanpassing van knoppen en handgrepen in de trein kunnen deze bijvoorbeeld nog beter zichtbaar en voelbaar gemaakt worden.

Achtergronden

Een deel van onze vloot is aan vervanging toe en steeds meer reizigers nemen de trein. Daarom komen er nieuwe sprinters en intercity’s en gebruiken we momenteel oudere dubbeldekkers uit onze reserves. Een deel van de nieuwe Sprinters wordt geleverd door fabrikant CAF (vanaf 2018). Dit ontwerp wordt dus nu getest waarna de productie wordt voorbereid en later de bouw kan starten. Andere nieuwe sprinters worden geleverd door fabrikant Stadler en komen eind 2016 al. Deze zijn met spoed besteld vanwege het behoud van o.a. de OV-studentenkaart.