Utrecht,
02
juni
2017
|
15:05
Europe/Brussels

Reizigers waarderen aanpak "leg je krant in het rek"

Reizigers waarderen het initiatief van NS en Metro om de kranten in de trein niet meteen na de ochtendspits op te ruimen maar te leggen in het bagagerek, zodat de volgende reiziger ze ook nog kan lezen. Ook reizigers werken enthousiast hieraan mee. Treinreizigster Joëlle Burger stuurde hierom zelfs een kaart: Metro bedankt!

Regelmatig onderzoekt NS de tevredenheid van reizigers op een aantal punten: ‘reinheid van de trein’ is er daar één van. Dit cijfer verbetert zelfs licht nu de kranten langer in de trein liggen – al zijn het er tegenwoordig minder door het terugbrengen van het aantal distributiepunten van Metro. 70% van de reizigers stapt zonder krant de trein in.

Reizigers waarderen de ‘reinheid’ in de trein al geruime tijd met een rapportcijfer zeven en dat cijfer krijgt NS ook recent weer.

Uit een eerdere proef wist NS al dat reizigers de kranten in de trein juist als positief ervaren; vooral reizigers die na de ochtendspits instappen nog een krant kunnen pakken en lezen waarderen dit zeer. Dagelijks legt een krant nu 900 kilometer af in de trein voordat hij – na de spits - wordt opgeruimd.

Initiatiefnemers NS en Metro hebben afgelopen maanden succesvol campagne gevoerd om reizigers te stimuleren hun krantje achter te laten voor de volgende lezer. Dit komt voort uit de “Green Deal” waarbij NS streeft om afval met 25% te verminderen en 75% te recyclen. Hergebruik van de krant in de trein is ook duurzamer omdat uiteindelijk minder kranten nodig zijn voor hetzelfde bereik. Dagelijks wordt alleen al voor Metro 7000 kilo krantenpapier gerecycled.

Ook de afvalassistenten (foto's hieronder) die regelmatig op de NS Stations te vinden zijn horen bij de Green Deal: zij helpen reizigers bij het weggooien van hun krantjes en koffiebekers. Zo kunnen we het afval van onze reizigers steeds beter scheiden.