Utrecht,
16
december
2020
|
10:50
Europe/Brussels

Sneller, sneller en nog eens sneller

Reistijd verkorten. Regio’s met elkaar verbinden. Zorgen dat je met de trein makkelijk en snel op je bestemming komt. Denken aan een (duurzame) toekomst. Uit de auto en in de trein. Om dit voor elkaar te krijgen, worden er snelle treinen gemaakt. Voor snelle treinen is ook snel spoor nodig. Voor onder andere snellere verbindingen tussen Utrecht en Arnhem, tussen Rotterdam en Den Haag en tussen Noord-Nederland en de Randstad. Voor die laatste zien wij een heel nieuw spoor als oplossing. De Lelylijn.

Waarom die Lelylijn?

Al heel lang willen wij de reistijd verkorten van en naar Noord-Nederland. Dat kan over het spoor wat er al is, via Zwolle maar ook met nieuw spoor. De Lelylijn heeft zo zijn voordelen. De belangrijkste is wel de reistijd. Met de Lelylijn wordt die 40 minuten korter ten opzichte van de huidige reistijd. Heel wat tijd die je er zomaar voor terugkrijgt. Ook krijgen Drachten en Emmeloord dan een station. Inwoners van deze plaatsen kunnen in plaats van de auto voor de trein kiezen. En niet alleen zij. We denken met hen, en met de korte reistijd, dat zeker 12.000 mensen extra per dag met de trein zullen gaan. Dat zijn dus heel veel kilometers die niet meer in een auto worden gereden. Ook zorgt de aanleg van de Lelylijn dat we onze huidige reizigers nauwelijks hoeven lastig te vallen met werkzaamheden aan het huidige spoor. Niet in de bus hoeven, maar gewoon met de trein. En als laatste krijgt het noorden met de Lelylijn nu twee verbindingen. Mocht er een keer een verstoring zijn, dan kan er omgereisd worden.

En de rest dan?

Wat NS betreft blijft het niet bij de aanleg van de Lelylijn alleen. Ook de bestaande verbinding tussen Amsterdam en het Noorden, via Zwolle en Meppel, vraagt om extra investeringen. Daarom wordt met partners als het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en provincies gekeken naar mogelijkheden om op korte termijn de verbinding via Zwolle sneller te maken. In 2021 verwachten we deze studies klaar te hebben, zodat ook op dit traject de schop snel de grond in kan.