Utrecht,
27
augustus
2015
|
16:00
Europe/Brussels

Splinternieuwe werkplaats voor spoedreparaties in Den Haag

NS opende vandaag een gloednieuw Technisch Centrum in Den Haag. “In het Technisch Centrum kunnen spoedreparaties aan treinen dichter op de treindienst worden uitgevoerd, waardoor treinen weer sneller het spoor op kunnen voor de reizigers. Het gaat eigenlijk om de ‘KwikFit’ of de wegenwacht van het spoor,” aldus Leo van Dongen van NS-dochter NedTrain die het centrum vandaag officieel opende in aanwezigheid van monteurs, vertegenwoordigers van de gemeente en andere genodigden.

Het nieuwe centrum, dat 1 september gaat draaien, zit vlakbij Den Haag Centraal, op het spoorwegemplacement ‘De Binckhorst’ van het gelijknamige Haagse industrieterrein. Het is het tweede centrum in zijn soort. Eerder werd een vergelijkbaar Technisch Centrum geopend in Utrecht.

Den Haag spoorstad

Volgens wethouder De Bruijn van Den Haag, is het nieuwe centrum een aanwinst voor Den Haag. “Den Haag is een echte spoorstad en deze investering onderstreept dat nog eens. Al in 1843 opende station Hollands Spoor. Later volgde Den Haag Centraal. De opening van het Technisch Centrum komt naast vele andere investeringen die NS momenteel doet in de Haagse regio. Zo wordt station Den Haag Centraal ingrijpend gemoderniseerd en krijgt de samenwerking tussen NS en HTM verder gestalte.”

Dé plek voor snelle klussen

Door de nieuwe Technische Centra moet de periode waarin treinen in onderhoud zijn verder dalen. Een treinstel rijdt jaarlijks al gauw zo’n 275.000 km. Net als bij auto’s treden er dan af en toe urgente storingen op die moeten worden verholpen. Regulier (planmatig) onderhoud gebeurt in onderhoudsbedrijven van NedTrain verspreid over het land. De nieuwe Technische Centra zijn gebouwd om urgente storingen sneller te verhelpen, dichtbij het vervoersproces. “Werkzaamheden zoals de vervanging van stroomafnemers, koppelingen en ruiten kunnen we hier veel sneller uitvoeren zonder dat dat het reguliere onderhoudsproces in de onderhoudsbedrijven verstoort,” aldus Leo van Dongen (directeur Fleet Services van NedTrain). “Zo maken we minder kilometers naar de verschillende werkplaatsen en zijn er bovendien minder treinen onttrokken aan het treinverkeer. Ook vragen we zo minder van de infracapaciteit op het toch al drukke Nederlandse spoornet en helpt het kosten te besparen.”

Duurzaam

Niet alleen rijden de treinen van NS op duurzame, groene stroom, ook in het nieuwe centrum staat duurzaamheid centraal. Het Technisch Centrum beschikt bijvoorbeeld over zonnepanelen, led-verlichting in de werkput, en diverse water, energie- en afval besparende voorzieningen. Het Technisch Centrum beschikt over het vier sterren-label van BREEAM (duurzaamheidslabel van het gebouw).

Meer weten?

Zie dit filmpje over het Technisch Centrum dat eerder in Utrecht werd geopend. Of lees meer op de website van NedTrain.