Utrecht,
25
mei
2021
|
14:24
Europe/Brussels

Start Nightjet: rechtstreekse nachttrein van Amsterdam naar Wenen en Innsbruck

Vanaf vandaag kunnen reizigers met de nachttrein vanuit Nederland naar Innsbruck en Wenen reizen. De Nightjet, zoals de nachttrein heet, vertrekt vanuit Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar München, Innsbruck en Wenen. Elke ochtend arriveert de Nightjet vanuit Oostenrijk in Nederland. De allereerste nachttrein is vanochtend gearriveerd op Amsterdam Centraal. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) en president-directeur van NS Marjan Rintel verwelkomden alle inzittenden, waaronder de Oostenrijkse minister Leonore Gewessler (klimaat en mobiliteit) en ceo van de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB Andreas Matthä.

Na vijf jaar is de nachttrein terug en is Nederland weer aangesloten op het Europese netwerk van nachttreinen. NS en ÖBB maken samen de Nightjet mogelijk. Marjan Rintel, president-directeur van NS: "Na Berlijn, Brussel, Londen en Parijs voegen we met deze nachttrein naar Wenen en Innsbruck wederom een rechtstreekse verbinding naar een Europese hoofdstad toe aan onze dienstregeling. Bovendien is de nachttrein een klimaatvriendelijke manier om internationaal op reis te gaan.” De ceo van ÖBB, Andreas Matthä, benadrukt eveneens het duurzame karakter: “Met de komst van de Nightjet markeren we de volgende mijlpaal voor een duurzaam Europees netwerk van nachttreinen. Reizigers kunnen met de Nightjet veilig, ontspannen en klimaatvriendelijk reizen. Een enkele treinreis van Wenen naar Amsterdam bespaart bijna 100.000 kilogram CO2-uitstoot in vergelijking met een vliegreis.” Staatssecretaris Stientje van Veldhoven feliciteerde alle Europese reizigers met deze nieuwe verbinding: “Nachttreinen zijn een mooie traditie en zeker een toekomstbestendige. Reizen met de nachttrein is comfortabel, betaalbaar en bovenal een duurzame manier om prachtige Europese steden te bezoeken. En vandaag brengen we de nachttrein terug naar Nederland.”

Wakker worden in Wenen of Innsbruck
De Nightjet rijdt in iets minder dan 14 uur via Duitsland naar Oostenrijk. Reizigers kunnen opstappen in Amsterdam (19.30), Utrecht (20.02) en Arnhem (20.37). Na een goede nacht slaap, is het uitgerust wakker worden in München (7.11), Innsbruck (9.14) of Wenen (9.19). Machinist Tim Visser vertelt: “Het rijden van deze prachtige trein door de nacht is pure romantiek. Er liggen mensen te slapen en daar houd je tijdens het rijden rekening mee. Je wilt het zo comfortabel mogelijk maken. Daarnaast is het voor een machinist bijzonder om een locomotief met rijtuigen te mogen rijden. Dat vraagt om meer aandacht en geeft een speciaal gevoel.”

Aan boord
De nachttrein bestaat uit zes slaaprijtuigen en vier zitrijtuigen en biedt plek aan 500 treinreizigers. Er is keuze uit privé slaapkamers met badkamer, gedeelde slaapkamers met stapelbedden en lig- of zitplaatsen. Tim Visser: “In de slaapcoupé kun je vanuit bed naar buiten kijken. Dat is geweldig. Je doorkruist prachtige landschappen.” Er zijn ook slaapkamers speciaal voor families met kinderen of rolstoelreizigers. Bj de lig- en slaapplaatsen is een heerlijk ontbijt inbegrepen.

Internationaal treinreizen en corona
De Nederlandse overheid heeft het generieke reisverbod aangepast naar landspecifieke adviezen aan de hand van kleurcodes per land. Dit geeft reizigers weer meer mogelijkheden om te reizen. Op dit moment geldt voor Duitsland en Oostenrijk een ‘oranje’ kleurcode: reis alleen indien strikt noodzakelijk en raadpleeg vooraf de website van de Nederlandse overheid, nederlandwereldwijd.nl. Op 24 mei start het nachttreinennetwerk vanuit Oostenrijk van ÖBB. Door op 25 mei te beginnen met de nieuwe verbinding willen we voorbereid zijn op het moment dat we alle reizigers weer kunnen verwelkomen.

Tickets zijn verkrijgbaar op NSinternational.nl en beschikbaar vanaf €29,90 (zitplaats) voor een enkele reis en vanaf €59,90 (ligplaats) voor een enkele reis van Amsterdam naar Wenen/Innsbruck.