Utrecht,
12
februari
2024
|
06:00
Europe/Brussels

Stationswaardering op niveau pre-corona

Samenvatting

Reizigers gaven in 2023 het station een gemiddeld rapportcijfer van 7,21. Dat blijkt uit de Stationsbelevingsmonitor 2023, een onderzoek door Ipsos I&O in opdracht van NS en ProRail onder 83.162 reizigers. Daarmee is de waardering van stations gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor (7,32). ProRail en NS voeren dit onderzoek elk jaar uit om te weten hoe reizigers over de stations denken en waar we nog verbeteringen kunnen doorvoeren.

Na drie bijzondere coronajaren lijkt de stationswaardering voor 2023 weer meer in lijn met de scores van voor de pandemie. De daling van 2023 ten opzichte van 2022 is te verklaren door het toenemende aantal reizigers na corona. Stations werden drukker wat invloed heeft op de waardering, terwijl het tijdens de coronajaren met weinig reizigers juist rustig was op het station. Ook de terugkeer van de forens na veel thuiswerken heeft invloed op de score. Die is doorgaans kritischer op zijn station dan reizigers die een dagje uit zijn.

Landelijke waarderingscijfers per jaar

20162017201820192020202120222023
6,947,037,117,157,277,317,327,21
download
NS-onderzoeker Do van Elferen geeft toelichting op de scores

Recordscore voor Klimmen-Ransdaal 
Het meest gewaardeerde station van Nederland is wederom Klimmen-Ransdaal. Dit station op de Zuid-Limburgse Heuvellandlijn kreeg van reizigers afgelopen jaar een 8,7 en behaalt daarmee de hoogste score ooit van een station sinds de waardering gemeten wordt. Reizigers waarderen dit station om zijn mooie ligging in het heuvelige landschap en vanwege het monumentale stationsgebouw uit 1913 met restaurant en terras op het perron. Aan dezelfde Heuvellandlijn is ook de nummer twee Schin op Geul (8,2) te vinden. Station Mantgum in Friesland is op nummer drie geëindigd (8,2). 

Lage Zwaluwe op laatste plaats 
Station Lage Zwaluwe is op de laatste plaats geëindigd met een 4,6. Ondanks verbeteringen, zoals vernieuwing van het perron en de verlichting, blijven reizigers het station sfeerloos vinden. Het station ligt op afstand van het dorp en naast de snelweg. NS en ProRail doen onderzoek hoe ze het station kunnen verbeteren. Ook Den Helder Zuid ontving een onvoldoende van reizigers (5,4). 

Verbinding met omgeving cruciaal 
Sebastiaan de Wilde, directievoorzitter NS Stations: “De twee stations met een onvoldoende laten duidelijk zien hoe belangrijk de verbinding tussen station en omgeving is. De stations zijn functioneel op orde, maar ze liggen te ver van de bewoonde wereld. Een station krijgt pas een ziel als het verbonden is met zijn omgeving. Niet voor niets is wat ons betreft het station een belangrijk knooppunt voor meer dan alleen de trein. Het is een essentiële voorwaarde bij de inrichting van stationsgebieden, aanpassingen aan stations en afgelopen jaar hebben ook 89 initiatieven van omwonenden, sociale ondernemers en andere maatschappelijke partners een plek gekregen op onze stations.” 

Karen te Boome, Directeur ProRail Stations: "We hebben voldoende kennis en ervaring om aangename en kwalitatief goede stations te ontwikkelen, maar ProRail en NS kunnen dat niet alleen; We zoeken de samenwerking op met andere partijen om samen te investeren. Uit de scores blijkt ook dat er op veel stations nog werk aan de winkel is aan de beleving bij onze reizigers. Op die stations willen we dat reizigers zich prettiger voelen, denk aan een fijne beschutting, comfortabele wachtruimte en voldoende winkelaanbod.”

Driebergen-Zeist in top 10 
Station Driebergen-Zeist staat weer in de top 10. Reizigers gaven dit station een 7,9. Dit station en het gebied daar omheen zijn in 2021 compleet vernieuwd. Er is een nieuwe fietsenstalling, parkeergarage en busstation gebouwd, er is een Stationshuiskamer waar je warm kunt wachten en het is één van de vier stations waar je op dit moment een OV-ebike kan huren. 

In verbouwing 
ProRail en NS blijven werken aan het verbeteren van stations. Zo zijn afgelopen jaar onder andere stations Dordrecht Zuid, Naarden-Bussum, Almere Centrum, Roermond en Tiel opgeleverd na verbouwingen. Ook dit jaar wordt hard gewerkt. Zo worden binnenkort het gloednieuwe station Ede-Wageningen opgeleverd en wordt Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuid en Groningen klaargemaakt voor de toekomst.