Utrecht,
20
juli
2017
|
16:47
Europe/Brussels

“Steekwagens vol laminaat”

Hoofdconducteur Aat over bagage in de trein

Een Australiër die een manshoge koelkast de trein in sleept, het was afgelopen week in het nieuws. En er was ook nog iemand die een compleet bankstel vervoerde. Dat het nieuws was zal misschien iets met de tijd van het jaar te maken hebben, maar een grappig filmpje is het wel. Dat roept de vraag op: gebeurt dat in Nederland eigenlijk ook? En wat mag je allemaal wel of niet meenemen in de trein?

Hoofdconducteur Aat uit Roosendaal heeft wat dat betreft ook wel het een en ander meegemaakt: “Ik had eens een stel reizigers die bij een Zweedse woonwinkel een paar steekwagens vol met laminaat geladen hadden. Dat werd pakje voor pakje de trein in getild. Dat kan natuurlijk niet.”

Maar hoe rechtlijnig is NS als het hierop aankomt?

Aat: “In onze voorwaarden staat wat de maximale afmetingen mogen zijn van bagage. Hoogte, breedte of diepte van de bagage mag niet meer dan 85 centimeter zijn. We lopen er echt niet met een rolmaat langs, maar er moet natuurlijk geen gevaar, oponthoud of andere overlast ontstaan.”

En hoe zit dat met fietsen?

“Je fiets mag mee buiten de spits. Op ns.nl of bij de kaartautomaat kun je daarvoor een Dagkaart Fiets kopen. Alleen in het weekend, op feestdagen en in de zomermaanden juli en augustus hoef je geen rekening te houden met de spits. Maar ook dan is het aantal fietsplaatsen beperkt. Ik zag eens een volgepakte fiets met nog een karretje erachter met een kind erin. Dat is natuurlijk geweldig, maar in de trein is daarvoor vaak geen plaats. Als ik moet vragen om de bagage van je fiets te halen of om een rustiger trein af te wachten, dan doe ik dat niet om te pesten. Maar de veiligheid en het comfort van andere reizigers gaat dan voor.”

Ander voorbeeldje dan: “Er was een man met een kruiwagen, die had voor de zekerheid een fietskaartje voor zijn kruiwagen gekocht. Het ding had immers ook wielen, zo was zijn redenatie. Het was rustig in die trein en de kruiwagen stond op het balkon, netjes rechtop. Dan knijp ik graag een oogje toe.”

Het blijft dus altijd de afweging van de conducteur?

“Ja. Als het erg druk was geweest had ik die man met de kruiwagen ook gevraagd om een treintje later te pakken. Maar ik hou er helemaal niet van om moeilijk te doen, dus gebruik ook zelf je gezond verstand: laat grote voorwerpen thuis, zorg dat je bagage geen doorgangen verspert en geen belemmering oplevert bij het in- en uitstappen. En pak als het erg druk is een trein later. Als je dan nog twijfelt, dan bieden onze voorwaarden houvast.”

Even teruglezen wat onze regels zeggen over het reizen met bagage kan op deze pagina en in onze algemene voorwaarden (PDF, hoofdstuk 5.4).

En je verwonderen om de Australiër met zijn koelkast kan hieronder:

Ik had eens een stel reizigers die bij een Zweedse woonwinkel een paar steekwagens vol met laminaat geladen hadden.
Aat, Hoofdconducteur in Roosendaal