13
februari
2012
|
00:00
Europe/Brussels

Stoptrein verandert in gloednieuwe en zuinigste dubbeldekker op het spoor

  • Nieuwe Intercity dubbeldekker vanaf eind februari voor het eerst op hetspoor
  • Andere indeling voor meer comfort reizigers
  • Groenste dubbeldekker op het spoor en 9% zuiniger dan zijn voorganger

Vandaag presenteert NS de nieuwe Intercity dubbeldekker bij NedTrainin Haarlem. De nieuwe Intercity is een compleet gemoderniseerde versie van dedubbeldeks stoptreinen (met de welbekende groene bankjes) die in de jaren ‘90door NS zijn aangeschaft. De trein wordt gekenmerkt door een nieuwe indeling dieis aangepast aan de laatste wensen van de reiziger. Het is verder de zuinigstedubbeldekker op het spoor en bijna vier keer zo zuinig per reizigerskilometerdan de auto.

Directievoorzitter, en opdrachtgever voor de modernisering, Ingrid Thijssenvan NS Reizigers is trots op de nieuwe trein. “Met de nieuwe indeling spelen wenog beter in op de behoefte van onze klanten. Het interieur zet een nieuwestandaard voor de komende jaren. De trein heeft een ware metamorfose ondergaanen is een voorbeeld van duurzaam ondernemen. Na deze modernisering kan hij weervoor jaren mee.”

De nieuwe Intercity is ingericht op basis van uitgebreid klantenonderzoek.Het bovengedeelte van de nieuwe trein leent zich door de tweezits bankjes enbijvoorbeeld een zakelijker inrichting meer om in te werken en lezen. Hier zijnook duidelijk herkenbare stiltezones aanwezig waar geldt ‘stil is stil’ voormaximale rust. De benedenverdieping is informeler met zitplaatsen die tegenoverelkaar staan en een nieuwe meer lounge achtige zitplaats op elkebenedenverdieping. Alle treinen zijn verder voorzien van: het modernstemeubilair en verlichting, schermen met actuele reisinformatie, gratis draadloosinternet en een rolstoeltoegankelijk toilet. Er is gebruik gemaakt van duurzamematerialen en de nieuwste technologie, zoals speciale klimaatbeheersing endesign LED-lampen.

In de trein is, in lijn met de NS traditie, ook moderne kunst aangebracht(zie: ns.nl/nieuweintercity). Onder de noemer ‘undesirable objects’ laatkunstenaar Onno Poiesz verbannen gebruiksvoorwerpen op een prachtige manierterugkeren in de trein in de vorm van bijvoorbeeld deurduwers.

Tot medio 2013 worden door NedTrain in Haarlem vijftig treinen gerenoveerd.Met deze modernisering is een investering van in totaal €235 mln. gemoeid. Bijde ombouw van de treinen wordt gewerkt volgens de nieuwste principes uit deauto-industrie waarbij de rijtuigen stuk voor stuk worden gestript engemoderniseerd. Het grootste deel van al het materiaal dat daarbij vrijkomtwordt gerecycled. De nieuwe intercity is gebouwd op het oorspronkelijke door defirma Talbot ontworpen casco en rijdt met een maximale snelheid van 140 km/uur.

Het eerste exemplaar van de ‘nieuwe Intercity Dubbeldekker’ gaatvanaf eind februari (buiten de spits) rijden op het traject Amsterdam Centraal –Den Haag Centraal. Daarna zal deze trein steeds vaker in Nederland te zien zijn.