08
maart
2012
|
00:00
Europe/Brussels

Stoptrein verandert in nieuwe en zuinigste dubbeldekker


NS heeft onlangs de nieuwe Intercity dubbeldekker
gepresenteerd. Dat is een compleet gemoderniseerde versie van de dubbeldeks
stoptreinen (met de welbekende groene bankjes) die in de jaren ‘90 door NS zijn
aangeschaft. De trein heeft een nieuwe indeling die is aangepast aan de laatste
wensen van de reiziger. Het is verder de zuinigste dubbeldekker op het spoor:
bijna vier keer zo zuinig per reizigerskilometer als de auto.



Directievoorzitter Ingrid Thijssen van NS Reizigers is trots op
de nieuwe trein. "Met de nieuwe indeling spelen we nog beter in op de behoefte
van onze klanten. Het interieur zet een nieuwe standaard voor de komende jaren.
De trein heeft een ware metamorfose ondergaan en is een voorbeeld van duurzaam
ondernemen. Na deze modernisering kan hij weer voor jaren mee."


Inrichten
samen met klanten

NS heeft de nieuwe Intercity ingericht met behulp van uitgebreid
klantenonderzoek. Het bovengedeelte van de nieuwe trein leent zich voor de
reiziger door de tweezitsbankjes en een zakelijker inrichting meer om in te
werken en te lezen. Hier vindt de klant ook duidelijk herkenbare stiltezones,
waar geldt: ‘stil is stil’. Het onderste deel van de trein is informeler, met
zitplaatsen die tegenover elkaar staan en een nieuwe meer lounge achtige
zitplaats op elke benedenverdieping.


De klanten profiteren in alle treinen van het modernste
meubilair en verlichting, schermen met actuele reisinformatie, gratis draadloos
internet en een roltoeltoegankelijk toilet. NS heeft gebruik gemaakt van
duurzame materialen en de nieuwste technologie, zoals speciale klimaatbeheersing
en design LED-lampen.




Geheel volgens NS-traditie is ook moderne kunst aangebracht.
Onder de noemer undesirable objects laat kunstenaar Onno Poiesz
verbannen gebruiksvoorwerpen in de vorm van bijvoorbeeld koperen handgrepen op
een prachtige manier terugkeren in de trein.




Materiaal recyclen

Tot medio 2013 renoveert NedTrain in Haarlem vijftig
treinen. Deze operatie kost NS in totaal 235 miljoen euro. Bij de ombouw van de
trein werkt NedTrain volgens de nieuwste principes uit de auto-industrie waarbij
de rijtuigen stuk voor stuk worden gestript en gemoderniseerd. Het grootste deel
van al het materiaal dat daarbij vrijkomt wordt gerecycled.
Het eerste exemplaar van de nieuwe
Intercity dubbeldekker rijdt sinds eind februari op het traject Amsterdam
Centraal-Den Haag Centraal. Daarna zal deze trein steeds vaker in Nederland te
zien zijn.





buitenkant ddz