Utrecht,
12
december
2016
|
19:44
Europe/Brussels

Terugblik: eerste werkdag nieuwe dienstregeling

"Drukke ochtend-en avondspits. Onder de streep zijn we tevreden over de dienstregeling"

Door mist, gladde sporen en de gevolgen van werkzaamheden was er sprake van een drukke ochtendspits. Hier ondervonden reizigers veel hinder van. Ook de avondspits is druk met enkel externe  verstoringen (aanrijdingen) op diverse trajecten in het land. Tim van Leeuwen: “Vandaag kenden we pieken en dalen op het spoor, maar die hadden maar zeer beperkt te maken met de nieuwe dienstregeling. De ervaring leert dat het zeker een week duurt om echt te wennen aan een nieuwe dienstregeling. Onder de streep zijn we tevreden over de dienstregeling”.

Nieuw dienstregeling

De nieuwe dienstregeling is de meest ingrijpende sinds 2007. Op enkele trajecten gaat NS meer treinen rijden, onder meer tussen Almere en Schiphol. Op een aantal trajecten wordt de reistijd korter. Een aantal bestemmingen krijgt meer rechtstreekse verbindingen en door betere aansluitingen wordt de wachttijd op enkele stations flink bekort. Voor 98 procent van de reizigers is de treinreis veranderd.

 

Wennen

Hoofd ontwerp dienstregeling 2017 Tim van Leeuwen vond het nog wel even spannend of alles uiteindelijk werkt zoals het bedacht is. “Tijden zijn anders, soms worden andere treinstellen ingezet of staan treinen aan een ander perron. Dat is niet alleen wennen voor reizigers, maar ook voor het personeel”. Van Leeuwen denkt dat het zeker nog een week duurt voordat reizigers zich hun nieuwe treintijden of de latere maar snellere trein eigen hebben gemaakt.

 

Gevolgen uitloop werkzaamheden

Door het uitgelopen van werkzaamheden bij Arnhem kon NS vandaag minder treinen rijden. Dat had een negatieve uitwerking op de lengte van treinen elders in het land. Ook de grote werkzaamheden rond en bij de Willemspoortunnel zorgde ervoor dat veel reizigers - vanuit het noorden en zuiden van Rotterdam - om moesten reizen waardoor het op sommige trajecten al veel drukker is dan normaal. Mist en gladde sporen zorgden tijdens de ochtendspits hier en daar voor vertragingen en vielen treinen uit. Volgens regisseur Reisinformatie Arjan Spoormans: “Het is een dag als alle anderen. Dingen die op een normale dag spelen, worden vandaag door de nieuwe dienstregeling uitvergroot. Het was een rustige en beheersbare dag”.

 

10,4 miljoen reisadviezen

Maandag tot en met 12 uur zijn 3,4 miljoen reisadviezen aangevraagd. Op een normale dag zijn dat 3,8 miljoen. Marc van Heumen: “Vanmorgen werden er twee keer zoveel adviezen opgevraagd dan op een normale ochtend. Zondag zijn reizigers massaal rond etenstijden hun reis gaan bekijken op de Reisplanner”. Met de 7 miljoen van zondag zijn er in 1,5 dag meer dan 10,4 miljoen reisadviezen aangevraagd op de Reisplanner-app en op NS.nl.

 

Drukste ochtendspits op social

Vanmorgen kwamen veel vragen en klachten binnen op social media en bij NS klantenservice. Volgens Tom Zwart (NS Klantenservice) was “het de drukste ochtendspits van het jaar op social media. Ongeveer 80 procent van alle tweets vanmorgen had betrekking op de nieuwe dienstregeling. Over de hele dag gezien hielden de positieve en negatieve uitingen over de nieuwe dienstregeling elkaar in balans”. NS ontving tot nu iets meer dan 700 klachten, vragen en negatieve berichten via de social media kanalen, het NS serviceforum, telefoon, mail en chat.