03
december
2010
|
00:00
Europe/Brussels

Test speciale dienstregeling voor extreem weer geslaagd

Sneeuw en vrieskou in de herfst? Voor een dag deden NS en haar klanten net alsof. Op 10 oktober testten NS en ProRail namelijk de speciale dienstregeling voor extreem weer. De conclusie: als het écht hevig winterweer wordt brengt NS haar klanten toch netjes thuis.

Zodra extreem weer op komst is, moet de speciale dienstregeling zorgen voor continuïteit in de dienstregeling. Treinen gaan dan 'pendelen’ tussen knooppunten en leggen kortere trajecten af: niet één trein van Maastricht naar Amsterdam, maar meerdere die een deel van de route afleggen. Reizigers moeten wat vaker overstappen maar komen zeker op de plaats van bestemming.

De speciale dienstregeling voor extreem weer is onderdeel van een breder maatregelenpakket van NS en ProRail. Hierbij horen ook een robuustere infrastructuur, betrouwbaarder materieel en een eigen weerbureau voor de spoorsector.

Klanten positief
Tijdens de testdag op 10 oktober hebben NS en ProRail een hele dag volgens de speciale dienstregeling gereden. Dat is goed verlopen, zo blijkt uit de evaluatie. Een aantal punten:

  • Klanten reageerden positief
  • Klanten wisten zich goed geïnformeerd door de uitgebreide mediacampagne
  • Dankzij ruime overstaptijden was het percentage aansluitingen zelfs hoger dan normaal
  • Er waren voldoende zitplaatsen voor iedereen
  • De centrale aansturing door het nieuwe controlecentrum OCCR heeft goed gewerkt
  • Sommige overstaptijden kunnen korter
  • De reisinformatie, waaronder de thuisplanner van NS, is voor verbetering vatbaar

Om de winterse omstandigheden realistisch na te bootsen werd op de stations voor gladheid gewaarschuwd en droegen conducteurs mutsen en sjaals. Reizigers kregen gratis koffie en thee, en op sommige stations konden klanten zich zelfs warmen aan rookworsten.