Utrecht,
22
november
2021
|
11:10
Europe/Brussels

Testmachinist Hans Lieman: "Nieuwe snelle ICNG rijdt smooth"

Fabrikant Alstom rondt toelatingstesten af, volgende stap in ontwikkeling ICNG zijn de NS-proefritten

Wel 3000 tot 4000 kilometer heeft hij erop zitten in de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). Waar de trein voor velen nog onbekend is, kent testmachinist Hans Lieman, lid van het NS Trein Test Centrum de nieuwe trein al van voor tot achter. Hij reed op het Tsjechische testcircuit in Velim en door de Nederlandse polder: “Hij rijdt smooth, trekt snel op en ligt lekker stabiel op het spoor”, vertelt hij bij het NS Onderhoudsbedrijf Watergraafsmeer in Amsterdam. De ontwikkeling van de snelle Intercity met een maximumsnelheid van 200 km/uur komt nu in een nieuwe fase.

Fabrikant Alstom is klaar met de toelatingstesten. Ook het interieur is helemaal af. NS heeft vorige week toestemming gevraagd aan de Inspectie Leefomgeving & Transport om proefritten en opleidingsritten te gaan rijden, eerst nog zonder reizigers en later met reizigers. Daarmee is de komst van deze trein die ook op de Hogesnelheidslijn gaat rijden een stap dichterbij. Tijdens deze proefritten gaat NS de functionaliteit en betrouwbaarheid van de trein testen. Belangrijk, want deze gloednieuwe trein gaat pas in de dienstregeling rijden als deze daar betrouwbaar genoeg voor is. Testmachinist Lieman kan niet wachten: “Ik denk dat reizigers veel plezier aan deze trein gaan beleven.”

Maak kennis met de ICNG: NS Weekly special

Oorspronkelijk zou afgelopen weekend de publiekspresentatie van de ICNG plaatsvinden op station Rotterdam Centraal. Vanwege de aangescherpte coronamaatregelen is deze uitgesteld. Om iedereen toch een kijkje in de nieuwe ICNG te gunnen is er een NS Weekly Extra gemaakt waarin NS het interieur presenteert.

Wanneer op het spoor?

NS werkt met fabrikant Alstom aan een uitgebreid test- en toelatingsprogramma. Door COVID-19 en de impact ervan op de wereldeconomie kunnen we op dit moment nog geen detailplanning geven over de volledige introductie van de snelle trein in de dienstregeling. Maarten Bakker, als programmamanager bij NS verantwoordelijk voor de ICNG: “De trein wordt in verschillende landen geproduceerd en ontwikkeld. Door corona lagen fabrieken stil, kon software niet getest en uitontwikkeld worden en waren onderdelen niet leverbaar. We doen er alles aan om er alsnog voor te zorgen dat de eerste reizigers in 2022 in kunnen stappen. NS stuurt hierbij primair op een betrouwbare introductie. Wij laten ons hierbij leiden door eerdere lessen met andere materieelintroducties. Dit betekent dat wij betrouwbaarheid en kwaliteit bóven tijdigheid stellen en geen concessies doen aan het proefbedrijf en een beheerste, stapsgewijze infasering.”

Door heel Nederland

De ICNG kan zeker 30 jaar mee en is van groot belang om huidige en toekomstige reizigers een kortere reistijd en comfortabele reis te kunnen bieden. Op dit moment heeft NS weliswaar fors minder reizigers en dat daalt weer sinds de laatste maatregelen. Echter, op de lange termijn gaan reizigersaantallen groeien: het ministerie verwacht tot 2040 tot 40 procent (ten opzichte van vóór corona) reizigersgroei op het spoor. Daarmee wordt de trein al helemaal onmisbaar, zeker gezien een aantal heel forse maatschappelijke opgaven. Het halen van de klimaatdoelen kun je vergeten zonder in te zetten op duurzaam openbaar vervoer. Wie één miljoen woningen wil bouwen, doet maar de helft van het werk als je niet investeert in duurzame mobiliteit. Niemand koopt immers een huis waar je niet fatsoenlijk kunt komen.

De trein heeft een maximumsnelheid van 200 km/ uur, waardoor deze gebruikt maakt van de voordelen van de hogesnelheidslijn en door het hele land steden sneller met elkaar kan gaan verbinden. Dat gaat gefaseerd. De trein gaat eerst over de Hogesnelheidslijn rijden tussen Amsterdam – Rotterdam – Breda, daarna ook (deels over de Hogesnelheidslijn) tussen Den Haag – Rotterdam – Eindhoven. In volgende stappen gaat de ICNG ook over de Hogesnelheidslijn van Amsterdam en Rotterdam naar Antwerpen en Brussel en uit de richting Rotterdam via Amsterdam Zuid door via Zwolle naar Leeuwarden en Groningen.