Utrecht,
02
mei
2016
|
13:35
Europe/Brussels

Tijdelijk Belgische rijtuigen bij Intercity Brussel

Sinds zondag 1 mei rijdt Intercity Brussel een aantal ritten per dag met Belgische treinstellen. Dit is tijdelijk: Door het gebruiken van deze Belgische rijtuigen kunnen de eigen NS intercity rijtuigen van Intercity Brussel naar de werkplaats van NedTrain in Haarlem. Daar worden ze geschikt gemaakt voor het rijden over de HSL.

In september 2013 heeft NS een alternatief aanbod gepresenteerd voor het vervoer over de Hogesnelheidslijn (HSL). Eén van de hierin gemaakte afspraken is dat Intercity Brussel deels over de HSL gaat rijden. NS is druk bezig met de voorbereiding hiervan: sinds 1 mei is dit ook voor reizigers zichtbaar: NS rijdt dan dagelijks tijdelijk een aantal ritten tussen Brussel en Amsterdam met NMBS-rijtuigen.

Door de inzet van deze Belgische rijtuigen kunnen de eigen NS-rijtuigen aangepast worden door NedTrain in Haarlem. Daar worden ze geschikt gemaakt voor het rijden over de HSL. Om over de HSL te mogen rijden moeten rijtuigen voldoen aan extra eisen die niet gelden voor het reguliere spoor. Voor Intercity Brussel geldt nog een aantal specifieke eisen voor het Belgische HSL-traject. Ook krijgen de rijtuigen een fris nieuw interieur.

De Belgische rijtuigen zijn voor NS oude bekenden: deze i6 en i10 rijtuigen hebben ook in 2010 gereden in de treindienst van Intercity Brussel.

Mogelijk stappen reizigers dus in een andere trein dan ze gewend zijn. Deze situatie is tijdelijk en duurt totdat alle rijtuigen geschikt zijn voor het rijden over de HSL.

Uiteindelijk rijdt Intercity Brussel deels over de HSL met treinen samengesteld uit twee TRAXX-locomotieven en daartussen zes Intercity-rijtuigen (ICRmhi voor de liefhebbers). De twee TRAXX-locomotieven zijn nodig om op station Breda te kunnen keren. Ook maakt het rijden met twee locomotieven de treindienst uiteindelijk betrouwbaarder.