Rotterdam,
03
februari
2020
|
17:03
Europe/Brussels

Tot en met zondag minder treinen door extra werkzaamheden bij Rotterdam

Samenvatting

* Tot en met zondag geen Intercity Direct tussen Rotterdam en Breda

* Tot en met vrijdag minder Sprinters tussen Rotterdam en Dordrecht

* Wel Intercity´s tussen Rotterdam en Breda/Eindhoven

* Wel internationale treinen

Door extra werkzaamheden van ProRail rijden er tot en met zondag 9 februari minder treinen tussen Rotterdam en Breda en Rotterdam en Dordrecht. Er rijden wel Intercity's (via de HSL) en ook de internationale treinen (via de HSL) rijden, maar de Intercity Direct tussen Rotterdam en Breda rijdt niet. Daarnaast rijden er tot en met vrijdag minder sprinters tussen Rotterdam en Dordrecht. Sprinters die wel rijden worden waar mogelijk langer. Toch moeten reizigers rekening houden met extra drukte in de treinen die wel rijden, met name in de spits.

Vorige week constateerden inspecteurs van spoorbeheerder ProRail dat één van de vier sporen in de twee buizen van de Rotterdamse Willemsspoortunnel te slecht is om verantwoord overheen te kunnen blijven rijden. Houten dwarsliggers in de ruim twee kilometer lange tunnelbuis zijn doorgezakt. Daarnaast zijn de klemmen die een spoorstaaf op hun plek houden versleten. Na onderzoek is gebleken dat herstel van het spoor accuut nodig is en dat het vijf dagen gaat duren. Meer informatie hierover is te vinden bij ProRail.

NS en ProRail doen er alles aan om zoveel mogelijk treinen wel te laten rijden. Check altijd voor vertrek de NS Reisplanner voor actuele informatie. Lees hier hoe die beslissing genomen wordt.

Willemsspoortunnel

De Willemsspoortunnel is een belangrijke tunnel voor NS. Alle treinen uit Rotterdam richting het zuiden komen er doorheen. Het station Rotterdam Blaak ligt er in. De tunnel is bijna drie kilometer lang, loopt onder het centrum en de Nieuwe Maas door en heeft vier sporen. Het diepste punt van de tunnel ligt ongeveer twintig meter onder het maaiveld.

De tunnel werd op 15 december 1993 geopend en moest de reizigersgroei opvangen. Tot dan toe liep het treinverkeer over een verhoogde spoorweg (een 'luchtspoor') door het centrum.

Foto: Wikipedia / Hanhil