Utrecht,
27
juli
2018
|
15:56
Europe/Brussels

Treinonderhoud tijdens zomerse temperaturen

De zomerse temperaturen bereiken vandaag een hoogtepunt. En dat zorgt voor extra aandacht voor onze treinen, die het warmer hebben dan normaal. De Pitstopcoördinator Aad van der Velde van het onderhoudsbedrijf Leidschendam zorgt er samen met zijn monteurs voor dat de treinen, die een storing hebben door de warmte, zo snel mogelijk het spoor weer op kunnen.

Gaan treinen in deze hitte sneller kapot?
“Met deze tempraturen moeten onze treinen en de onderdelen harder werken, zoals bijvoorbeeld de compressor van de airco en de omvormers op de trein. Door dat harde werken kunnen onderdelen sneller dan normaal een storing krijgen. Dat is wel een uitdaging. Wij zetten daarom een tandje bij! Iedereen die kan, helpt een handje. ”

Zijn dit andere storingen dan in het najaar bijvoorbeeld?  
“Het is heel anders. Je kan het zo zien, je computer thuis of op het werk heeft ook een kleine ventilator aan de binnenkant om de onderdelen te koelen. Zo werkt dat bijvoorbeeld bij sommige onderdelen van een trein ook. En met deze warmte moeten die ventilatoren op volle toeren draaien om de elektrische systemen en onderdelen gekoeld te houden.”

Hoe bereiden jullie je voor op deze warmte?
“Ons werk is voor een groot deel gericht op het voorbereiden op pieken. Deze piek zag heel Nederland natuurlijk aan komen, wij zijn daarom extra goed voorbereid. Dan zorg je dat er voldoende collega’s aanwezig zijn met de juiste kennis om snel te handelen."

Is het bij jullie nu drukker dan normaal?
“Bij ons is het nu vrij normaal, maar gisteren hebben we bijvoorbeeld weer vier treinen het spoor op terug kunnen sturen met een werkende airco voor reizigers. Daar ben ik trots op! Bij een ander onderhoudsbedrijf wordt op dit moment hard gewerkt aan een specifiek treintype voor de HSL wat nu last heeft van de hitte, om ook die weer snel in de dienstregeling op te kunnen nemen. ”