Utrecht,
05
september
2017
|
16:03
Europe/Brussels

Uber, SnappCar en NS dagen je uit om de auto te laten staan

NS, SnappCar en Uber gaan samenwerken om inwoners uit Amsterdam een goed alternatief te bieden voor het hebben van een eigen auto. De drie partijen creëren de #DitchYourKeys-campagne waarbij mensen worden uitgedaagd hun autosleutel in te leveren en de auto een week te laten staan. Deelnemers krijgen van 15 tot 22 september een NS Business Card met een breed pakket aan diensten en een persoonlijk budget van Uber en SnappCar. 

Uit internationaal onderzoek onder inwoners van Amsterdam blijkt dat meer dan tweederde van de Amsterdammers (68 procent) mobilty apps als alternatief ziet voor eigen autobezit. Uit data van Uber is bovendien gebleken dat ongeveer 25 procent van alle ritten in de ochtendspits in Amsterdam bij een van de NS treinstations begint of eindigt.

De uitkomsten van het onderzoek passen binnen de ervaring die NS al eerder op deed tijdens de Low Car Diet. Een eerder initiatief die mensen uitdaagt om de auto te laten staan. Het onderzoek sluit daarnaast goed aan bij onze filosofie over mobiliteit.

Wij willen mensen helpen om vrij te reizen op de manier die op dat moment het beste bij ze past. Het idee dat mensen kiezen voor óf de auto óf de trein is achterhaald. Met onze NS Business Card heb je de keuze om met trein, tram, bus, metro, Greenwheels en OV-Fiets te reizen. Wij zijn benieuwd naar de resultaten.
Roger van Boxtel, President-Directeur NS

De samenwerking

NS, SnappCar en Uber komen samen in actie door deel te nemen aan de European Mobility Week. Inwoners uit Amsterdam worden uitgedaagd om een week lang hun auto te laten staan en alleen gebruik te maken van mobility apps en openbaar vervoer om naar hun werk te gaan, boodschappen te doen of bijvoorbeeld een regulier familiebezoek buiten de stad te doen. Geselecteerde deelnemers die op 15 september hun autosleutel inleveren, krijgen in ruil hiervoor een tegoed voor de apps Uber en SnappCar. Daarnaast ontvangen zij een NS Business Card waarmee ze toegang hebben tot al het openbaar vervoer en deur-tot-deurdiensten zoals Greenwheels en de OV-fiets. Aan het einde van de week worden deelnemers gevraagd deel te nemen aan een focusgroep om hun ervaringen te delen.

Meer informatie over #DitchYourKeys is hier te vinden.

Ondersteunende quotes van Uber en SnappCar:

De manier waarop we ons door steden verplaatsen is aan het veranderen en Amsterdam gaat daarin mee. We zien en horen dat steeds meer inwoners van Amsterdam open staan voor een toekomst zonder een eigen auto. Het gebruik van apps zoals Uber, in combinatie met onder andere het openbaar vervoer, verbetert luchtkwaliteit, vermindert verkeerscongestie en geeft ruimte terug aan de stad doordat er minder parkeerplekken nodig zijn.
Thijs Emondts, General Manager Uber Nederland
Wij vinden dat er genoeg auto’s zijn om aan de mobiliteitsbehoefte van Amsterdammers te voldoen. Het delen van auto’s leidt tot minder CO2 uitstoot, meer leefruimte in de stad en financiële besparing voor auto-eigenaren én huurders. De DitchYourKeys-campagne is een mooie manier om te laten zien dat je niet altijd meer een auto hoeft te bezitten om te voorzien in je mobiliteitsbehoefte. Daarnaast is de European Mobility Week bij uitstek het moment om je auto zelf eens te verhuren.
Victor van Tol, co-founder en CEO SnappCar