Update: Maatregelen bij onbeveiligde overwegen
Bij alle 28 niet actief beveiligde overwegen (NABO) op NS-baanvakken, waar regelmatig zwaar verkeer overheen rijdt, zijn door NS en ProRail maatregelen genomen.
Deze 28 NABO kwamen naar voren in het onderzoek naar het tragische ongeval bij Hooghalen waar op 22 mei 2020 een machinist om het leven kwam. Doel is de overwegen zo snel mogelijk op te heffen, of als het echt niet anders kan, met een overweginstallatie te beveiligen. De maatregelen bij de 28 NABO op NS-baanvakken zijn deels tijdelijk zoals een snelheidsbeperking en deels definitief zoals het opheffen van de overweg. De tijdelijke maatregelen blijven totdat definitieve maatregelen zijn gerealiseerd.
Uit het onderzoek kwam ook een aanbeveling over de kleurstelling van treinen. Want ook al voldeed de betreffende sprinter (SNG) qua kleurstelling aan de Europese normen, het contrast met de omgeving (zoals de buitenlucht) kon groter. Daarom worden de kleuren aan de voorkant van onder andere deze trein aangepast. De donkerblauwe baan aan de voorkant van de trein wordt vervangen door een gele kleur. NS kleurt zelf de fronten van zo’n 150 treinstellen om. Nieuwe SNG’s die vanaf nu door fabrikant CAF worden geleverd zijn standaard voorzien van de gele kop. Vandaag, dinsdag 25 mei, reed de eerste SNG met de nieuwe frontkleur in de dienstregeling.
In het hele reizigersnet liggen 277 NABO, waarvan 137 NABO waar zwaar verkeer gebruik van maakt. ProRail is met alle eigenaren van overwegen, vervoerders en stakeholders in gesprek om tot veiligheidsmaatregelen van de betreffende overwegen te komen. Dit soort maatregelen zijn complex en ingrijpend voor het spoorsysteem. Zorgvuldigheid en afstemming zijn daarbij noodzakelijke voorwaarden om tot de juist maatregelen te komen.
NABO in Nederland;
|