Utrecht,
19
januari
2016
|
15:13
Europe/Brussels

Update nieuwe Intercity’s

In de lopende aanbesteding van nieuwe Intercity’s voor NS is een volgende stap gezet. De vier deelnemende treinenbouwers (Alstom, Bombardier, Siemens en Stadler) zijn alle vier door naar de laatste fase van de aanbesteding, de zogeheten ‘Best and Final Offer Fase’. Deze zomer verwacht NS het aanbestedingstraject conform planning af te ronden en het contract te gunnen aan de leverancier met het beste eindbod. De nieuwe treinen moeten vanaf dienstregeling 2021 gaan rijden voor de reiziger.

Uitgebreide voorfase

De vier leveranciers zijn geselecteerd na een uitgebreide selectie. Zaken zoals het gebruik van bewezen technologie, comfort, duurzaamheid en een soepele introductie van de trein straks in Nederland staan in het project voorop. In de komende laatste fase van het aanbestedingstraject krijgen de vier leveranciers kans hun biedingen uit de vorige fase (Request for Proposal-fase) verder te verbeteren en een eindbod in te dienen.

Comfortabel

Het gaat bij de aanbesteding om enkeldeks Intercity’s, zowel geschikt voor de HSL als het conventionele spoor. De trein krijgt brede deuren voor eenvoudig en snel in- en uitstappen. Ook wordt de trein zelfstandig toegankelijk voor bijvoorbeeld rolstoelgebruikers, dus zonder treden bij de instap. De nieuw aan te schaffen treinen gaan op termijn een deel van de Intercityvloot van NS vervangen evenals de locomotieven met rijtuigen op de HSL. De extra treinen maken het straks mogelijk om de frequenties op specifieke trajecten te verhogen voor de reiziger.

Kenmerken

  • Capaciteit; NS vraagt in de basisorder van de aanbesteding om ca. 25.000 nieuwe zitplaatsen (met de optie om meer treinen te bestellen),
  • Comfort; in de nieuwe treinen komen duidelijke zones die zich lenen voor bijvoorbeeld rust/werken of ontmoeten. Actuele reisinformatie op duidelijk zichtbare schermen, sfeer- en functionele verlichting, bagageruimte, USB-stopcontacten in eerste en tweede klasse en wifi,
  • Snel; maximum snelheid 200 KM/u op de HSL en snel op kunnen trekken,
  • Sociaal veilig door een transparante inrichting en bijvoorbeeld camera’s,​
  • Duurzaam: energiezuinig, milieuvriendelijk (rolstoeltoegankelijk) toilet met bioreactor, gescheiden ​afvalinzameling op de balkons en led-verlichting met Intelligent Light Control.

Verdere modernisering van de vloot

De aanschaf van nieuwe Intercity’s past in de lopende modernisering en uitbreiding van de NS-vloot. Zo stromen extra nieuwe Sprinters in vanaf dienstregeling 2017 vanwege o.a. het behoud en uitbreiding van de OV-studentenkaart (58 stuks). Vanaf dienstregeling 2018 volgen meer Sprinters (118 stuks). Ook worden de (Virm)-dubbeldekkers volledig gemoderniseerd de komende jaren.