Utrecht,
10
oktober
2016
|
15:09
Europe/Brussels

Van dal naar spits: Wat kost reizen met de trein?

Hoeveel kost mijn treinreis als ik tijdens de reis van dal naar spits reis of andersom? Al voor het ov-chipkaart-tijdperk gold: de starttijd van je reis bepaalt de prijs. Toch kwam het voor dat reizigers tijdens een overstap via poortjes van een dal- naar spitstarief gingen, zonder dat zij dit doorhadden. Er waren zo’n 20.000 reizigers die onterecht teveel betaalden voor hun reis. Dat is natuurlijk onwenselijk. Sinds 1 september hebben we dit aangepast en geldt weer als vanouds: Het moment waarop je incheckt bepaalt de prijs. Dat betekent ook dat het voordeeltje van de reizigers die bewust een overstap creëerden om voordeliger uit te zijn wegvalt. Daarover zijn bij NS tot op heden zo’n 40 klachten binnen gekomen.

Hoezo betaalden mensen teveel?

We kennen bij NS een dal- en een spitstarief. Veel reizigers reizen echter deels in de spits en deels niet. Zo zijn er reizigers met een kortingsabonnement die net voor de spits vertrekken. Zij reizen dus op een goedkoper tarief. Er is echter een groep reizigers die tijdens hun reis overstappen en dan door de poortjes uit- en weer in moeten checken. Tot voor kort verrekende de chipkaart dan opeens het hogere tarief. Omdat we op steeds meer stations de poortjes gaan sluiten groeide de groep die onbewust teveel betaalde voor zijn reis. Ook reizigers die net na de spits op een tussenstation uit- en weer incheckten om even een broodje te halen of naar de toilet te gaan kwamen opeens in een duurder tarief. Dat klopt niet en is dus aangepast. Het moment waarop de reiziger incheckt bepaalt weer zijn tarief voor de reis van begin tot eind station.

Er zijn toch ook reizigers die bewust tussendoor in- en uitchecken?

Dat klopt, er is een kleine groep reizigers die ‘prijsgericht reist’. Hier bedoelen we mee dat er reizigers zijn die er voor 1 september voor kozen om in de spits de trein te pakken maar die op het eerste station na de spits snel even de trein uitstapten om uit- en in te checken zodat zij een gedeelte van de reis in een goedkoper tarief zaten. Dit is natuurlijk niet zoals de chipkaart bedoeld was maar dat kon wel.

Verliezen veel reizigers nu dit ‘voordeeltje’?

We weten niet precies hoeveel reizigers bewust in en uitcheckten om zo in een goedkoper tarief te komen. We hebben de regels nu ruim 1 maand veranderd en hebben zo’n 40 klachten ontvangen. Geen systeem is perfect, ook dit systeem niet. Reizigers die willen kunnen nog steeds een gedeelte van hun reis met de korting reizen waar ze eigenlijk geen recht op hebben. Bijvoorbeeld door een tweede OV-chipkaart aan te schaffen om halverwege extra mee in en uit te checken. Eigenlijk niet zoals het bedoeld is, maar het kan wel.