07
april
2015
|
00:00
Europe/Brussels

Vergeten uit te checken? Wat nu?

Vergeten uit te checken? Wie is het niet eens overkomen? Vanaf vandaag kunnen
treinreizigers makkelijker een vergeten check-out herstellen en hun geld
terugvragen via de website
www.ns.nl/checkuit. Reizigers betalen
voor hun reis door in en uit te checken. Een klein deel van de reizigers vergeet
uit te checken en waardoor er meer voor een reis wordt betaald dan nodig. NS
herinnert reizigers er op verschillende manieren aan om uit te checken. En dat,
als het toch een keer vergeten wordt, dit online makkelijk te herstellen is.

Via de website www.ns.nl/checkuit
vinden reizigers informatie over wat zij kunnen doen als zij vergeten zijn om
uit te checken. Zo bevat de site een link naar een online formulier en ook een
link naar MijnNS. Daarnaast gaat NS stickers plaatsen op deuren en ramen in
treinen met de melding: ‘Denkt u aan het uitchecken?’ De stickers komen in de
Sprinters, op de grote intercitystations zijn de palen vaak duidelijker
zichtbaar of zijn er toegangspoortjes waardoor mensen het uitchecken minder snel
vergeten. Op kleine stations is dit anders. Verder zal in de trein vaker de
omroep te horen zijn ‘denk aan het uitchecken’.

De NS heeft de ambitie om het aantal keren dat er niet wordt uitgecheckt
flink terug te dringen. Deze maatregelen moeten hieraan bijdragen. NS onderzoekt
of automatische restitutie op termijn mogelijk is.

Om het de reiziger nog gemakkelijker te maken is vanaf 6 april jl.
NS-klantenservice 24/7 voor de klant beschikbaar.