Utrecht,
10
december
2023
|
11:00
Europe/Brussels

Versnelling naar Berlijn: vanaf vandaag in minder dan zes uur

Treinreizigers zijn vanaf vandaag sneller in Berlijn. De nieuwe reistijd tussen Amsterdam en Berlijn is 5 uur en 52 minuten. Door aanpassingen in de Nederlandse spoorinfrastructuur, een nieuwe dienstregeling en het inzetten van andere treinen is het mogelijk om de reistijd van de IC Berlijn met een half uur te verkorten. Met de versnelling gaat een lang gekoesterde wens van treinreizigers, NS, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in vervulling. Dagelijks rijden er 7 rechtstreekse treinen tussen Amsterdam en Berlijn v.v..

Andere treinen 
De versnelling is onder andere mogelijk door het gebruik van andere locomotieven. Deze locomotieven (Vectron) kunnen in Nederland en Duitsland rijden. De wissel van locomotief aan de grens bij Bad Bentheim, die voorheen tijd kostte, is niet meer nodig. De locomotieven rijden door tot aan Berlijn en weer terug. Het gebruik van deze locomotieven in combinatie met de huidige rijtuigen is een tussenstap, in afwachting van de nieuwe treinen van partner Deutsche Bahn.

Wouter Koolmees, president-directeur NS: "We zetten ons elke dag in voor meer en snellere verbindingen tussen ons land en Europese steden. Voor Brussel, Londen en Parijs lukt dat goed, maar Berlijn bleef altijd wat achter. Vanaf vandaag zijn we een half uur sneller in de Duitse hoofdstad. Dat is goed nieuws voor de reiziger. We blijven werken aan een snelle verbinding naar onze oosterburen.”

Naast de versnelling komen in de trein meer zitplaatsen beschikbaar. Het bistro-rijtuig van Deutsche Bahn gaat met pensioen en deze wordt vervangen door een eersteklasrijtuig. In totaal heeft de trein nu plek voor maximaal 585 reizigers. Onderweg kunnen reizigers koffie, thee en snacks bestellen bij hun zitplaats.

Aanpassingen infrastructuur 
Niet alleen de trein is aangepast, ook aan de spoorinfrastructuur in Nederland is gewerkt. John Voppen, CEO van ProRail: “Om de Berlijntrein sneller te laten rijden verzetten we veel spoorwerk. Mede daardoor is het mogelijk om de reistijd met een halfuur te verkorten. We bouwden onder andere een nieuwe perronvoorziening op Oldenzaal en legden een nieuw keerspoor aan.” Door het nieuwe perron kan de IC Berlijn doorrijden op het doorgaande spoor. Dit kon voorheen niet, omdat de regionale trein daar keerde. “Mooi om te zien wat er bereikt kan worden als de spoorsector samenwerkt. Elke stap die ervoor zorgt dat het internationale treinverkeer in Europa beter en sneller wordt juichen we bij ProRail van harte toe, ” aldus Voppen.

Op het traject Wierden-Oldenzaal-Grens is meetapparatuur geplaatst in en rond de spoorbaan. Die monitoren de ondergrond van de spoorbaan. Hiermee kunnen de zwaardere Vectron locomotieven op baanvlaksnelheid blijven rijden. De genoemde maatregelen aan de infrastructuur zoals het nieuwe perron in Oldenzaal zijn tijdelijk. Er wordt onderzocht hoe de verbinding robuuster gemaakt kan worden en hoe de verdere groei van internationaal treinverkeer mogelijk gemaakt kan worden. Dit onderzoek is in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Nieuwe dienstregeling 
Sinds vandaag rijdt de trein naar Berlijn ook volgens een nieuwe dienstregeling. De IC Berlijn stopt niet meer op station Almelo. Reizigers vanuit Almelo stappen gemakkelijk over via Hengelo. Zij zijn alsnog 18 minuten sneller in Berlijn. De nieuwe reistijd voor deze reizigers is inclusief overstaptijd 4.21 uur. De trein blijft verder in Nederland stoppen op Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. In Duitsland wordt niet meer gestopt op de stations Bad Oeynhausen, Minden en Wolfsburg.

Amsterdam - Berlijn: 5.52 uur (voorheen 6.25 uur) 
Hilversum - Berlijn: 5.29 uur (voorheen 6.03 uur) 
Amersfoort - Berlijn: 5.15 uur (voorheen 5.49 uur) 
Apeldoorn - Berlijn: 4.49 uur (voorheen 5.24 uur) 
Deventer - Berlijn: 4.33 uur (voorheen 5.07 uur) 
Hengelo - Berlijn: 3.59 uur (voorheen 4.27 uur)

Populaire bestemming 
Met deze versnelling wordt een belangrijke stap gezet in het dichter bij elkaar brengen van Nederland en Duitsland. Berlijn staat dit jaar op de vierde plek van populairste internationale treinbestemmingen. Dit blijkt uit de ticketverkoop van NS International. Naast Berlijn is Hannover de populairste Duitse bestemming voor reizigers die met de IC Berlijn reizen.

Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen: “De versnelling van de IC Berlijn is een mooie en aanzienlijke verbetering voor de reiziger. Berlijn is nu met de trein een half uur dichterbij. We hebben dit samen mogelijk gemaakt. ProRail heeft hard gewerkt aan de maatregelen om op bepaalde trajecten sneller te kunnen rijden. NS en DB hebben er onder andere voor gezorgd dat de wisseling van de locomotief bij de grens niet meer nodig is. En het Rijk heeft dit mogelijk gemaakt door 50 miljoen euro beschikbaar te stellen voor alle aanpassingen. Zo maken we samen de treinverbinding met Berlijn nog aantrekkelijker.”

In aanwezigheid van Wouter Koolmees, president-directeur NS, CEO van ProRail John Voppen en Kees van der Burg, Directeur-generaal Mobiliteit namens het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vertrok vanochtend een van de eerste versnelde treinen naar Berlijn.