03
mei
2013
|
00:00
Europe/Brussels

Vervanging SGM gaat volgende fase in


  • Nieuwe Sprinters gaan eerste generatie Sprinters (SGM) vervangen vanaf 2018

  • Bewezen technologie staat voorop in inkooptraject

  • Transparantie, toegankelijkheid, veiligheid en duurzaamheid centrale
    thema’s 

  • Vervanging SGM onderdeel van doorgaande modernisering NS-vloot

NS zet vandaag een nieuwe stap in het traject voor de aankoop van de
volgende generatie Sprinters. De nieuwe Sprinters moeten vanaf 2018 in dienst
komen en gaan de oude, eerste generatie, Sprinters (SGM) geleidelijk
vervangen.

“De nieuwe Sprinters zullen gebaseerd zijn op bewezen technologie en de
huidige standaarden in de industrie voor het bouwen van treinen. De nieuwe
Sprinter bouwt daarbij voort op de ervaringen die zijn opgedaan met de eerste
(SGM) en tweede (SLT) generatie Sprinters die zich inmiddels volop hebben
bewezen. De nieuwe Sprinters worden nog weer comfortabeler en duurzamer voor de
reiziger,“ aldus Wim Fabries directeur vervoer van NS Reizigers.

Transparantie, toegankelijkheid, veiligheid en duurzaamheid

De nieuwe Sprinter is gericht op comfortabel en duurzaam vervoer van
reizigers over relatief korte trajecten met een flink aantal stops (gemiddelde
reistijd ca. 15 minuten). Net als de Sprinter SLT zal de nieuwe Sprinter
transparant zijn, zodat reizigers eenvoudig kunnen zien waar plek is in de trein
bijvoorbeeld. In- en uitstappen is verder makkelijk dankzij de vele, brede
deuren, de gelijkvloerse instap en het overzichtelijke interieur. Zoals al
eerder bekendgemaakt komt er in de nieuwe Sprinter weer standaard een
(rolstoeltoegankelijk) toilet. De trein wordt daarnaast beter toegankelijk met
rolstoel dankzij een verbeterde uitschuiftrede. Aan het interieur worden de
nieuwste eisen gesteld en de trein wordt voorzien van het nieuwe
treinbeveiligingssysteem ERTMS en is daarmee klaar voor de toekomst. In het
ontwerp van  de nieuwe Sprinter wordt verder veel aandacht besteed aan
bedrijfszekerheid en duurzaamheid.

Volgende fase in inkooptraject

NS start vandaag de zogeheten ’request for proposal’. Leveranciers
kunnen in deze fase hun offertes voor het bouwen van de nieuwe trein indienen
aan de hand van de specificaties van NS. In het najaar worden de ingediende
offertes beoordeeld. Hierna passen leveranciers hun offertes aan en dienen hun
‘best and final offer’ in. Door een zorgvuldig ingericht proces zorgt NS zo voor
een gedegen inkooptraject.

Naast de vervanging van de SGM wordt ook op andere vlakken continu gewerkt
aan de modernisering van de NS-vloot. Denk bijvoorbeeld aan de ombouw van de
DDAR-treinen tot de nieuwe Intercity.