Utrecht,
09
april
2018
|
07:00
Europe/Brussels

Vijf dingen die je moet weten over de nieuwe Intercity naar Brussel

Vanaf vandaag rijdt Intercity Brussel over Hogesnelheidslijn

Samenvatting

Vanaf vandaag (maandag 9 april) rijdt de Intercity naar Brussel via de Hogesnelheidslijn (HSL). Hier lees je de antwoorden op vijf vragen die hierover vaak aan NS zijn gesteld.

1. Waarom gaat deze trein rijden via de HSL?
Hiermee komen we de afspraken na die eind 2013 zijn gemaakt met de overheid. Destijds presenteerde NS het alternatieve HSL aanbod na de stop met Fyra; met daarin een pakket aan nieuwe of verbeterde treindiensten. Eén daarvan is het laten rijden van Intercity Brussel via de HSL en langs Breda.

Na eerdere vertraging door softwareproblemen start de treindienst. Breda krijgt hiermee haar directe verbinding met Antwerpen en Brussel; Dordrecht en Roosendaal raken deze kwijt. Door het rijden via de HSL boeken reizigers vanuit Amsterdam en Schiphol een tijdswinst van een half uur ten opzichte van de oude Intercity Brussel. De dienstregeling en route vind je hier

Vanaf 9 april rijden dagelijks 32 treinen per dag over de HSL tussen Nederland en België: Naast Intercity Brussel rijdt Thalys al 14 keer per dag tussen Brussel en Amsterdam. Sinds 4 april rijdt ook Eurostar dagelijks twee keer per dag tussen Londen en Amsterdam via Brussel. Alle toezeggingen uit het pakket van 2013 zijn nu nagekomen.

2. Wie zijn hier blij mee?
Bewoners van Zuidwest Nederland en Brabant én uit de omgeving van Noorderkempen krijgen na aantal jaren de door hen gewenste directe trein tussen Nederland en België. Langs Noorderkempen rijdt de Intercity Brussel elk uur met een snelle verbinding richting Antwerpen en Breda. Vanaf Breda naar Antwerpen is de reistijd 33 minuten. Naar Brussel Airport Zaventem 1 uur en 7 minuten.

Via Breda rijdt twee keer per uur de Intercity direct naar Amsterdam. Ook rijdt twee keer per uur per richting de snelle intercity Den Haag – Eindhoven langs station Breda. De intercity Brussel komt hier dus bij als derde HSL-trein. HSL-treinstation Breda is officieel geopend in september 2016.

Er zijn ook reizigers minder blij: Wie vanuit Dordrecht en Roosendaal richting België wil reizen heeft vanaf 9 april een extra overstap op station Breda en langere reistijd.

3. Waarom is de nieuwe route zo gekozen?
De trein rijdt 12 keer per dag tussen Brussel en Amsterdam en vier keer per dag tussen Brussel en Den Haag Hollands Spoor. De trein van- en naar Amsterdam volgt de snelste route via de HSL. De trein vertrekt vier keer per dag vanaf Den Haag HS na overleg met de overheid. Den Haag behoudt zo vier keer per dag een directe verbinding met Brussel – dit is belangrijk voor de vele Europese reizigers tussen politiek Den Haag en de Europese hoofdstad. Tot vandaag reed de Intercity Brussel 16x per dag langs dit laatste station. 

Omdat ook de intercity Den Haag – Eindhoven 2 x per uur rijdt via de HSL blijven er vanuit Den Haag ruime overstapmogelijkheden over. Op station Rotterdam kun je overstappen naar Thalys, Eurostar of Intercity Brussel (dit laatste kan ook op station Breda).

4. Zijn de tarieven ook anders geworden?
Daarover meer uitleg in dit nieuwsbericht. De trein is erg druk in het weekend. Door de nieuwe tarieven wil NS de drukte meer spreiden. Vroegboekers reizen goedkoper dan last-minute reizigers.

5. Het is nu al druk op de trein. Gaat NS daaraan nog iets doen?
Hierboven lees je al dat NS en NMBS streven naar meer spreiding van dagjesreizigers richting doordeweekse dagen.

Vanaf 23 april krijgen alle treinen van Intercity Brussel één rijtuig extra (van zes naar zeven rijtuigen). Deze ombouw duurt ongeveer twee weken.

Tot eind december dit jaar rijdt Intercity Brussel ten noorden van Rotterdam in plaats van een Intercity direct trein, waarna deze vanaf Breda doorrijdt naar Brussel. Vanaf december 2018 is de intentie om Intercity Brussel ten noorden van Rotterdam weer apart van de Intercity direct dienstregeling te rijden. Dan komt de trein bovenop de bestaande Intercity direct dienstregeling (5 keer per uur per richting tussen Amsterdam en Rotterdam) . Daarmee kan NS bijna 20% meer zitplaatsen bieden op de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam.