Rotterdam,
13
maart
2019
|
07:30
Europe/Brussels

Vijf weetjes over het jarige Rotterdam Centraal

Station Rotterdam Centraal is op 13 maart 2014 geopend door Koning Willem Alexander. Vandaag blazen we samen met reizigers, bezoekers en mede-eigenaren ProRail en de gemeente Rotterdam 5 kaarsjes uit! We zijn trots dat ‘Station Kapsalon’ in die korte tijd echt onderdeel is geworden van de stad en niet alleen de poort naar de stad is, maar ook een bezienswaardigheid op zich is.

  1. 170.000 bezoekers per dag
    Elke werkdag maken 120.000 reizigers en passanten gebruik van de passage. 112.000 reizigers stappen in, uit of over in één van de 612 treinen die elke werkdag stoppen op Rotterdam Centraal. 8000 passanten gebruiken de passage om van de ene naar de andere kant te lopen of een boodschap doen bij een van de winkels. Daarnaast zijn er nog ongeveer 50.000 bezoekers per dag die niet inchecken, maar wel gebruik maken van het station. Bijvoorbeeld omdat ze reizen met bus of metro, even willen wachten of een riedeltje komen spelen op de pop-up piano.

  2. Rotterdam Centraal is topscoorder
    Zo blijkt uit onderzoek onder reizigers. Al sinds de opening van het station in 2014 geeft 93% van de reizigers het station een 7 of hoger. Gemiddeld rapportcijfer was in 2018 een 7,9. Reizigers wordt gevraagd het station te beoordelen op onder andere faciliteiten, veiligheid en hoe schoon het station is.

  3. Oude elementen
    Het station is inmiddels de trots van Rotterdam, maar bij de sloop van het oude station was er ook teleurstelling over het verlies van het oude gebouw. Het oude station werd ontworpen door architect Van Ravesteyn en werd in 1957 geopend. Er zijn stukjes van dit oude stationsgebouw te vinden in het huidige station. Zo zijn twee beelden (ook wel ‘de speculaasjes’ genoemd), die vroeger op de vleugels van de stations stonden nu te vinden boven de tunnels. Op de voorgevel pronken ook de originele klok en de letters ‘Centraal Station’. Rotterdam is het enige station in Nederland waar ‘Centraal Station’ letterlijk op het gebouw staat. De letters moesten bij de bouw opnieuw gemaakt worden, omdat ze vermoedelijk zijn gestolen uit de opslag tijdens de bouw van het nieuwe station.

  4. We dweilen de haaienbek
    Aan het dak dankt het station de bijnamen ‘De Haaienbek’ en ‘Station Kapsalon’. Het stalen dak lijkt aan de voorzijde gemaakt van aluminiumfolie. Op de glazen perronkap liggen 130.000 zonnecellen die energie opwekken om onder andere de roltrappen te laten werken.Onze schoonmaakploeg is regelmatig te vinden op het dak. Het glanzende staal moet regelmatig worden ‘gedweild’ om het schoon te houden. Een klusje met een prachtig uitzicht!

  5. Altijd feest
    Veel evenementen beginnen al op het station. Het is feestelijk aankomen als een muzikant een leuk deuntje pingelt op de pop-up piano, die de helft van het jaar in de hal te vinden is. De andere helft van het jaar is er ruimte voor evenementen en kleine exposities. Toeschouwers en hardlopers voor de Rotterdam Marathon worden warm onthaald, een band kondigt North Sea Jazz aan of er is een aankondiging voor het nieuwe programma van het Luxor Theater of een expositie in Booijmans van Beuningen. Hiervoor werken de eigenaren van het pand; de gemeente Rotterdam, ProRail en NS samen met Rotterdam Festivals.