29
oktober
2014
|
00:00
Europe/Brussels

Winterseizoen komt er weer aan

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu (IenM) informeerde
vandaag de Tweede Kamer over de voortgang van de gezamenlijke
wintervoorbereiding van NS en ProRail. Net als op de weg (files) of in de lucht
(geannuleerde vluchten) kan sneeuw, strenge vorst of storm ook voor onze
reizigers overlast opleveren als gevolg van extra storingen aan wissels of
treinen. NS en ProRail zullen in dat geval weer de aangepaste dienstregeling
preventief inzetten. Met minder treinen is er dan als het ware extra ‘lucht’ in
de drukke Nederlandse dienstregeling om storingen beter op te vangen en
reizigers een betrouwbaarder en voorspelbaarder reis te bieden. Afgelopen jaar
bewees de aangepaste dienstregeling nog zijn dienst tijdens de grote storm van
28 oktober 2013.

Verbeteringen doorgevoerd

ProRail en NS hebben ten opzichte van de laatste strenge winter (12/13)
diverse
verbeteringen
doorgevoerd in de aangepaste dienstregeling. Zo gaat de dienstregeling, conform
de wens van reizigers en reizigersorganisaties, weer eerder terug naar de
normale dienstregeling ook al zijn de weersvooruitzichten verderop in de week
weer slecht. ProRail en NS werken daarnaast hard aan het voorkomen van storingen
aan spoor en treinen en een snellere hersteltijd van storingen. Bijvoorbeeld
door meer reservemateriaal op specifieke locaties, storingsploegen in de buurt
van cruciale wissels en wisselverwarmingen. Voor het eerst worden daarnaast
bijna alle treinen deze winter behandeld met anti-icing om te voorkomen dat
duizenden kilo’s sneeuw en ijs hechten aan treinen en in wissels vallen.

Kwetsbaar

Ondanks alle maatregelen zie je op winterse dagen met sneeuw of strenge
vorst altijd een verhoogd storingsniveau net als in alle andere landen of in de
lucht of op de weg. Door de enorme drukte op het Nederlandse spoor (> 5.000
NS-treinritten per dag) is dit in Nederland helaas alleen sneller merkbaar voor
reizigers. Een aangepaste dienstregeling met minder treinen geeft dan extra
lucht in de dienstregeling om storingen beter op te vangen en reizigers een
betrouwbaardere reis te bieden. Ook hebben reizigers via hulpmiddelen als de
sms-alert en de Reisplanner Xtra meer grip op hun reis en worden zij een dag van
te voren al actief geïnformeerd als de dienstregeling wordt aangepast. Naast de
landelijk aangepaste dienstregeling kunnen NS en ProRail komende winter op basis
van de weersvooruitzichten ook op één of enkele regionale trajecten de
dienstregeling aanpassen indien nodig.

Aangepaste dienstregeling

Bij een aangepaste dienstregeling gaat de dienstregeling grofweg van
kwartierdiensten naar halfuurdiensten. Treinen worden dan zoveel mogelijk
verlengd al kunnen we nooit de capaciteit bieden als op een reguliere dag
waardoor het druk zal blijven. Reizigers krijgen het advies om -als het kan-
buiten de spits  te reizen.