Zelfstandig met de trein, ook voor reizigers met een rolstoel
De toegankelijkheid van (openbare) gebouwen maar ook het openbaar vervoer voor mensen met een fysieke beperking is een belangrijk onderwerp. Reizen met de trein moet voor iedereen mogelijk zijn, ook voor onze reizigers in een rolstoel. We streven er naar om in 2025 al onze Sprintertreinen rolstoltoegankelijk te hebben, zodat reizigers eenvoudig en zelfstandig met ons kunnen reizen. Tegelijk werken we er als spoorsector hard aan om stations rolstoeltoegankelijk te maken, in 2030 moet dit gerealiseerd zijn. Hier hebben wij afspraken over gemaakt met de overheid.
Helaas duurt het nog even voordat het zover is. Om deze groep in de tussenliggende tijd toch zo goed mogelijk te bedienen, is er op dit moment op 107 stations assistentieverlening mogelijk. Dit zijn vooral de grote stations en stations die op belangrijke knooppunten liggen. Een NS-collega uitgerust met een brug is aanwezig om de reiziger te helpen om de trein in en uit te komen. Het enig wat de klant hoeft te doen is dit uiterlijk één uur van te voren kenbaar te maken. We begrijpen dat we met 107 stations niet iedereen ideaal bedienen, maar in goede samenspraak met onder andere de belangenorganisaties Ieder(in) en de Roos Prommenschenckel Foundation is voor deze selectie gekozen. Hierbij is rekening gehouden met het feit dat een alternatief station waar assistentieverlening is, niet meer dan 15 km van het “eigen” station mag liggen. Op dit kaartje is goed te zien hoe de landelijke spreiding is (waarbij er in 2017 nog 10 extra bijkomen en in de komende jaren dit aantal nog verder zal toenemen).
Mochten er gevallen zijn waarin we tekort schieten, dan gaan we graag met deze reizigers in gesprek om te kijken wat er mogelijk is en/of om ze mee te nemen in alternatieven.
Ter informatie
VN-Verdrag Handicap
In 2006 is een Implementatieplan Toegankelijkheid op het spoor opgesteld, die geheel in lijn is met het VN-verdrag Handicap. In 2016 is dit plan geactualiseerd (en is hier terug te lezen). De Nederlandse aanpak dient als voorbeeld voor de spoorsector in andere landen binnen Europa.
Reizen met een beperking
Vrij erop uit kunnen gaan is iets wat we iedereen in Nederland toewensen, dus ook voor mensen met een beperking. Een gelijkvloerse instap is voor elke reiziger comfortabel, reisinformatie die zowel auditief als visueel wordt aangeboden wordt door al onze reizigers gewaardeerd en iedereen wordt blij van attente medewerkers. Samen met ProRail, belangenverenigingen en het ministerie van Infrastructuur en Milieu werken we er hard aan om een zelfstandig toegankelijk spoorsysteem te realiseren.
Kamervragen
Recent zijn er door Staatssecretaris Sharon Dijksma nog kamervragen beantwoord rond dit thema, hierin kwamen onder andere de lopende initiatieven aan bod. Hier haar beantwoording.
Meer informatie
Op de speciale pagina op NS.nl vind je meer informatie over reizen met een functiebeperking.
Kan ik met korting reizen met beperking
Mvgr Willy de Laat Willydelaat1957@gmail.com
Mijn vrouw had online een in/uitstaphulp geregeld voor mijn dochter voor de heenreis.
De in/uitstaphulp voor de terugreis zouden we telefonisch boeken, omdat we nog niet zeker wisten op welk tijdsstip we weer zouden vertrekken uit Amsterdam.
Toen we 'savond belden dat we met de trein van 22:00uur weer naar Beverwijk terug wilden, kregen we te horen dat na 'svonds 22:00uur er geen in/uitstaphulp beschikbaar was op Beverwijk.
De telefoniste vroeg of dat ons bekent was, nope...dat was ons niet bekent.
We waren stom verbaast, te meer omdat deze info ook niet op de NS-internetpagina terug te vinden is.
http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-functiebeperking/hulp-onderweg.html
Als men deze pagina bezoekt is er niet terug te vinden dat er, na een bepaalde tijd, geen in/uitstaphulp beschikbaar meer is.
In ons geval konden we wel de trein in op Amsterdam, maar de trein verlaten in Beverwijk?
De telefoniste vermelde dat er een Sprinter met gelijkvloerse instap zou rijden, niet dus!
Gelukkig was een mede reiziger zo vriendelijk om, samen met mij, onze dochter uit de trein te tillen.
We vinden het heel erg zuur dat, anno 2017, het reizen met de trein voor mensen met een beperking nog zo veel beperkingen met zich meebrengt.
Parkeren met de auto in Amsterdam is al erg lastig en kost je goud geld, met de stadsbussen gaat het in en uitstappen ook niet altijd even goed en de NS...??? Tjsaaa.
Wanneer gaat de NS mensen met een beperking als een volwaardig reiziger beschouwen?
De Liften op station Beverwijk die naar urine ruiken, het poortje voor de rolstoel die in storing ligt (dat andere poortje in de stationshal is 'savonds niet bereikbaar).
NS is niet klantvriendelijk voor mensen met een beperking.
Wat nog ontbreekt op beide kaartjes is een aanduiding van de 7 stations waarvoor de vooraanmeldtijd voor AVG sinds 1 januari 2015 geen uur maar een kwartier is. Daarover heeft de overheid afspraken gemaakt met de NS, namelijk in Artikel 32.2.c van de Concessie voor het hoofdrailnet 2015-2025.
Wat je niet kunt weten is dat we de verkorting van de vooraanmeldtijd naar 15 minuten op de 7 drukste 'AVG stations' in goed overleg met het Ministerie en de belangenorganisatie ,niet doorgevoerd hebben. In 'ruil daarvoor' zijn we momenteel een nieuw boekingssysteem aan het bouwen. Dit nieuwe systeem gaat voor onze klanten met een beperking er voor zorgen dat zij makkelijker en flexibeler hun assistentieverlening aan kunnen vragen en het verloop van hun reis via een app kunnen volgen en als het even niet goed loopt zij met '1 druk op de knop' contact op kunnen nemen met de NS Servicecentrale .Hierdoor kunnen zij met meer zekerheid reizen