Utrecht,
04
maart
2020
|
07:30
Europe/Brussels

Zeshonderd treinreizigers komen proefzitten bij NS

Samenvatting

Zeshonderd leden van het NS-panel komen deze week proefzitten in wat misschien wel het treininterieur van de toekomst wordt. In een oude meubelfabriek in Culemborg bouwde NS hiervoor op ware grootte twee treincoupes na. Reizigers testen daar vanaf vandaag op wetenschappelijke wijze verschillende treininrichtingen en stoelopstellingen. Want hoe zit je lekker? En hoeveel beenruimte is comfortabel? Drie vragen aan projectleider Barbara de Jong.

Barbara de Jong, projectleider
Voor ons staat voorop dat onze treinreizigers een comfortabele plek vinden in de trein en zich prettig voelen.
Barbara de Jong, projectleider

1. Wat onderzoekt NS deze week?

De afgelopen twee jaar hebben ontwerpers en fabrikanten meegedacht over ons treininterieur van de toekomst. Zo’n interieur moet aan ontzettend veel wensen en eisen voldoen. Een trein moet om te beginnen natuurlijk comfortabel zijn. Maar ook veilig, goed schoon te houden en plek bieden aan voldoende reizigers. Met een groeiend aantal reizigers en niet altijd de mogelijkheid om meer of langere treinen te rijden, is dat laatste nog een hele uitdaging. De tussentijdse ontwerpen zijn door reizigers beoordeeld met behulp van virtual reality en prototypes. Maar nu wordt het echt spannend, want hoe bevalt het in de praktijk? Naast de bekende tweezits en vierzits, kunnen reizigers aanschuiven aan een hoge bartafel waaraan je kunt werken of naar buiten kijken. Ook is er een verhoogd zitje met extra ruimte voor bagage. Daarnaast onderzoeken we het comfort van wisselende opstellingen en wat reizigers vinden van de nieuwe uitstraling en sfeer van het interieur.

2. Waarom is dat belangrijk?

Voor ons staat voorop dat onze treinreizigers een comfortabele plek vinden in de trein en zich prettig voelen. Ook als het drukker wordt. We weten daarnaast uit onderzoek dat reizigers keuzevrijheid belangrijk vinden. Wie in alle rust wil werken, heeft andere wensen dan wie gezellig met familie of vrienden op pad is. Al die wensen proberen we een plek te geven in het treininterieur, zodat treinreizigers de reistijd als hun eigen tijd ervaren. Maar in de praktijk werkt het soms anders dan we bedacht hebben. Daarom willen we ontwerpen altijd ook in praktijk testen, met reizigers en met collega’s. Bevindingen uit deze onderzoeken gebruikt NS bij het ontwerp van het treininterieur van toekomstige treinen, zoals de nieuwe dubbeldekkers die we willen bestellen.

3. Wat is jouw persoonlijke favoriet?

Ik zie mezelf al helemaal zitten aan de hoge bartafel, met uitzicht naar buiten en voor me een tafel met stopcontact en USB-aansluitingen, zodat ik ook makkelijk even mijn laptop erbij kan pakken. Daarnaast vind ik zelf de kleuren en materiaalkeuzes heel mooi. Het hout heeft een warme uitstraling. En door subtiele details, zoals de vormgeving van handgrepen en stopcontacten, voelt het luxe én herkenbaar als NS.

Drie nieuwe begrippen:
Steek: “De steek is de afstand van je rugleuning tot de achterkant van de stoel voor je en bepaalt je beenruimte. In een trein is de steek meestal ruimer dan in het vliegtuig. De steek is belangrijk voor het zitcomfort, maar het bepaalt ook hoeveel zitplaatsen er mogelijk zijn en dus hoeveel reizigers er bij drukte kunnen zitten. We zijn dus op zoek naar een optimum: zoveel mogelijk zitplaatsen met zoveel mogelijk zitcomfort.”
Vis-à-vis: “Het is Frans voor tegenover, waarbij stoelen tegenover elkaar staan. In onze treinen wordt deze opstelling afgewisseld met stoelen die achter elkaar staan in coach-opstelling, voor meer privacy. We testen ook een nieuwe vis-à-vis opstelling, de verhoogde vierzit met een tafel in het midden."
Look and feel: “Naast het comfort onderzoeken we ook de uitstraling en sfeer. Reizigers moeten zich in onze treinen prettig voelen. Je moet dan denken aan materiaalkeuze, kleurgebruik en zelfs de akoestiek of hoe fel het licht is.”