Utrecht,
30
september
2022
|
13:15
Europe/Brussels

Zo bereiden we ons voor op de herfst

Het is herfst en dat betekent dat NS en ProRail maatregelen nemen om hinder op het spoor tegen te gaan. Al jaren hebben we samen een aanpak voor alle seizoenen. En dat heeft z’n effect. De hinder voor reizigers door herfst loopt al jaren terug. Deels door de maatregelen die genomen zijn en deels doordat het weer minder guur is.

Ook dit jaar nemen we weer maatregelen. NS rijdt al een aantal jaren met geltreinen om herfsthinder voor reizigers te beperken. Deze treinen smeren een gel - het zogenaamde Sandite bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel - op het spoor. Zo maken ze de sporen minder glad, waardoor de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden. ProRail en NS hebben twaalf treinen voorzien van een installatie die de gel over de rails verspreid. Acht daarvan zijn reguliere reizigerstreinen.

Bij deze acht treinen zaten de zogenoemde SGM’s. Deze Sprinters rijden niet meer, dus zijn er nu SLT Sprinters uitgevoerd met een nieuwe installatie.

Wat kan er gebeuren?
Bladeren die van de bomen vallen in combinatie met vocht kunnen ervoor zorgen dat de sporen glad worden. Het gevolg is dat onze machinisten langzamer moeten optrekken en rustiger moeten remmen, wat vertraging op kan leveren.

WRC
De afgelopen twee jaar is er geëxperimenteerd met Wiel Rail Conditionering (WRC). Dit middel wordt normaal gebruikt om geluidsoverlast van het spoor te verminderen. We hebben gekeken of het ook helpt om gladheid te voorkomen. Helaas hebben we gemerkt dat het middel op het hoofdrailnet niet zo effectief is om gladheid te voorkomen.