Utrecht,
05
februari
2021
|
11:29
Europe/Brussels

Zo bereidt NS zich voor op winterweer

Samenvatting

Met stevig winterweer op komst is NS zich aan het voorbereiden. Dat is ook wel nodig, want winterweer kan gevolgen hebben voor het treinverkeer. Wissels kunnen vast komen te zitten door sneeuw en treinen kunnen eerder kapot gaan. Toen de thermometer nog zomerse waarden aangaf, was programmamanager seizoensvoorbereidingen Lisette van Ooste met haar team al bezig voor als koning winter toeslaat. Samen met machinist Gerrit Braster vertelt zij over de voorbereidingen op winterweer.

Vanuit NS is Lisette bezig met de voorbereidingen voor extreem weer. "Alle draaiboeken zijn up-to-date, de voorraden op peil en onze mensen hebben de juiste instructies gehad." Sinds de strenge winter van 2010-2011 hebben NS en ProRail samen een uitgebreid winterprogramma. "We maken alternatieve plannen voor de dienstregeling, zowel landelijk als regionaal. Door de dienstregeling aan te passen ontstaat er meer ruimte om eventuele problemen op het spoor snel op te lossen. Maar we zorgen ook dat voorraden op peil zijn. Bijvoorbeeld dat onze onderhoud- en servicelocaties voldoende pantografen hebben, de stroomafnemers van treinen."

Perron kiosk sneeuwvrij

Sneeuwploegen op perrons

Maar daar houdt het niet mee op. "De wegsleepdiensten die gestrande treinen weg slepen staan dit weekend paraat en het strooizout voor op de perrons is bijgevuld. Sneeuw en vorst zorgen voor gladheid, ook op perrons. Daarom strooien we op de stations zand, zout of dooikorrels. Ook zorgen we dat het perron, de looppaden en de toegangswegen sneeuwvrij zijn zodat stations goed begaanbaar zijn voor onze reizigers."

Ook de anti-icing installaties moeten nagekeken worden. "Die installaties staan op zes plekken in Nederland. Treinen worden -net als vliegtuigen- aan de onderkant met glycol behandeld zodat sneeuw en ijs minder kans krijgen te hechten. Zo wordt zoveel mogelijk voorkomen dat brokken sneeuw en ijs tussen wissels vallen en daar vastvriezen of de leidingen onder de trein beschadigen."

En dan is er nog een eindeloze checklist van dingen die moeten gebeuren. "Het belangrijkste is misschien wel dat onze eigen mensen goed geïnformeerd zijn. Daar oefenen we ook regelmatig mee, zowel landelijk als in de regio."

Kerstkaart

Ondanks dat we winterweer associëren met ellende, valt het voor machinisten wel mee. "Het is niet heel anders dan normaal", zegt machinist Gerrit Braster. "Het is juist ook heel mooi. Het kan echt lijken alsof je door een kerstkaart rijdt."

Sneeuw in Wolfheze

Gerrit leidt ook nieuwe machinisten op en natuurlijk is er dan aandacht voor weersomstandigheden. "Een machinist heeft een speciale app op zijn of haar telefoon waar op te zien is wat er moet gebeuren. Zo kan het zijn dat een trein al voorverwarmd moet worden. Dan wordt de verwarming eerder aangezet." Je moet ook goed opletten op opstelterreinen. "Sneeuw heeft een dempend geluidseffect. Dus je moet echt goed uitkijken als je naar je trein toeloopt."

Daarnaast is er regelgeving voor rijden met sneeuw en ijzel. "Als er stuifsneeuw is moet de machinist eens in de tien minuten flink remmen om de remschijven soepel te houden. En het kan ook zijn dat de stroomafnemer regelmatig op en neer gedaan moet worden om die ijsvrij te houden." Bij ijzel kunnen er in de ochtend lege treinen over het spoor gestuurd worden om de bovenleiding 'schoon' te rijden.

Maar gelukkig komt dat niet vaak voor. Vorig jaar heeft NS zelfs geen enkele dag last gehad van winterweer. "Belangrijk deel van de voorbereiding zit ook aan de sporen, bovenleiding en wissels." Lees hier meer over de voorbereidingen die spoorbeheerder ProRail treft op het winterweer.

Wat kunnen reizigers doen?

We kunnen besluiten om de dienstregeling aan te passen naar aanleiding van de weersomstandigheden. We raden reizigers aan om dan de weerberichten goed in de gaten te houden, de NS Reisplanner te checken voordat ze op pad gaan en vooral in de spits rekening te houden met langere reistijden en drukte.