Utrecht,
15
december
2022
|
12:03
Europe/Brussels

100e gemoderniseerde dubbeldekker terug in dienstregeling

Samenvatting

In september 2016 is NS gestart met de modernisering van de grootste dubbeldekker-serie, de VIRM (Verlengd Interregiomaterieel). In totaal moderniseren we 177 dubbeldekkertreinen van dit type. Na 20 jaar zijn de systemen toe aan een revisiebeurt. We maken van deze gelegenheid gebruik om de treinen weer helemaal te vernieuwen en aan te passen aan de hedendaagse wensen van de reiziger. Dit gebeurt in de werkplaats van NS Treinmodernisering in Haarlem. Onlangs is de 100e de hal uitgereden en weer teruggekeerd in de dienstregeling. De treinen die vanaf juni 2021 zijn gemoderniseerd, zijn te herkennen aan hun nieuwe jasje

Het moderniseren van treinen gebeurt op duurzame wijze en in een inclusieve werkomgeving. In deze serie wordt voor een deel van de rijtuigen kabelbundels gebruikt die in eigen huis door medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn geproduceerd. Per rijtuig gaat het om 20 km aan laagspanningskabels. Ook werken er acht statushouders mee als leerling-monteur. Zij volgen tegelijkertijd een MBO2 Mechatronica opleiding met extra taallessen, zodat zij in de toekomst als zelfstandig monteur aan de slag kunnen.

Moderniseringsproces
Er wordt gewerkt volgens de lean principes uit de auto-industrie. Hierbij worden de rijtuigen stuk voor stuk volledig gedemonteerd en daarna in 22 productiestations weer helemaal opgebouwd. Iedere drie weken rolt een volledig gemoderniseerde dubbeldekker de werkplaats uit. De trein kan dan weer zo'n 20 jaar mee, dus krijgt een dubbele levensduur. 99 procent van de trein wordt hergebruikt of gerecycled. De modernisering gebeurt in drie fases. Ondertussen zijn we halverwege de tweede fase. De trein die als prototype gaat dienen voor de laatste fase, gaat eind 2023 de hal in.

Statushouders als leerlingmonteur
NS is samen met Randstad en gemeente Amsterdam in februari een samenwerking gestart om statushouders via een op maat gemaakt leer-/werktraject te helpen hun plek in onze samenleving te vinden. Na een intake zijn ze begonnen aan een opleiding met praktijkonderdelen. Ze zijn bij NS Treinmodernisering in Haarlem aan het werk gegaan als leerlingmonteur met intensieve begeleiding van ervaren collega’s en instructeurs. Ze volgen daarnaast een reguliere MBO2 Mechatronica opleiding bij ROC Amsterdam. Alle 15 in dezelfde klas met extra taalbegeleiding.

Erik Koning, NS Treinmoderinisering: “Deze aanpak zorgt voor veel enthousiaste reacties. Ze zijn van statushouder leerling-monteur geworden en leveren een belangrijke bijdrage aan de modernisering en het onderhoud van treinen. Ze worden door hun collega's gewaardeeerd omdat ze enthousiast en gemotiveerd zijn. Er wordt nu al nagedacht over de start van twee extra klassen.Ook is NS bezig met plannen om statushouders in te zetten in retailfuncties op de stations en als conducteur. NS werkt daarnaast al geruime tijd met statushouders zowel in reguliere vacatures als traineeships door intensieve samenwerking met de stichting UAF