Utrecht,
14
april
2021
|
14:47
Europe/Brussels

NS Treinmodernisering opent 'Kabelstraat'

Werkgelegenheid voor collega’s met afstand tot arbeidsmarkt

Bij NS Treinmodernisering in Haarlem is vandaag een nieuwe productieafdeling geopend: de Kabelstraat. Hier maken medewerkers met een arbeidsbeperking en afstand tot de arbeidsmarkt kabelbundels voor onder andere de 45 Intercity dubbeldekkers die momenteel in Haarlem worden gemoderniseerd. Deze trein bevat per rijtuig circa 20 kilometer kabels die voorheen extern werden besteld. Het werkgelegenheidsproject is een initiatief van NS samen met de gemeente Haarlem en Pasmatch. Wethouder Floor Roduner van Sociale Zaken en Hans Seegers, directeur NS Treinmodernisering gaven het startsein.

We zijn blij met onze nieuwe ‘Kabelstraat’ en nieuwe collega’s. Eerder werd dit werk uitbesteed, nu gaan we het zelf doen met een club heel gemotiveerde, nieuwe collega’s geselecteerd uit het Doelgroepregister van de gemeente Haarlem en begeleid door Pasmatch. Zo hebben we straks korte lijnen met andere afdelingen, waardoor we flexibeler zijn in het werk aan de productielijn. Daarnaast creëren we nieuwe functies voor medewerkers die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Als bedrijf met een grote maatschappelijke rol vinden we dit heel belangrijk.
Hans Seegers, directeur NS Treinmodernisering

Begeleiding

Aan de nieuwe afdeling ging een zorgvuldige voorbereiding vooraf. Zo zijn de collega’s van NS Treinmodernisering die de nieuwe collega’s begeleiden, getraind in het werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Want het werk, de werkdruk en belastbaarheid moet wel bij hen passen. We werken intensief samen met Pasmatch en het Werkgeverservicepunt van de gemeente voor de selectie van kandidaten en de coaching. Pieken in het werk zullen we straks opvangen door extra inhuur van tijdelijke krachten via Paswerk. De afgelopen weken is er eerst proefgedraaid om te zien of het proces goed loopt. Ondertussen zijn ook de werkinstructies en certificering gereed. Dit is belangrijk omdat deze nieuwe Kabelstraat straks hoogwaardige producten produceert.

Voorbeeldproject

Pasmatch directeur Jeroen Coops: “Het project is een prachtig voorbeeld van regionale en lokale samenwerking met inclusief werkgeven. NS Treinmodernisering Haarlem is een van de oudste en grootste werkgevers in de regio Haarlem. Een nieuwe werkafdeling volledig bezetten met medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt is uniek. Complimenten voor NS, een echte ambassadeur.”

Modernisering nieuwe serie dubbeldekkers

De komende jaren worden 45 dubbeldekkers gemoderniseerd om reizigers meer comfort en capaciteit te bieden. Zo komen er bijvoorbeeld loveseats op de balkons en ‘stits': meubilair waar reizigers staand tegenaan kunnen leunen. Net als duurzame verlichting en een nieuw klimaatsysteem. En overal in de trein zijn usb-poorten te vinden. Daarnaast worden deze treinen voorzien van een nieuw uiterlijk. Na de grondige make-over kan deze dubbeldekker, die al achttien jaar dienst doet zeker nog eens achttien jaar mee, een dubbele levensduur dus. De verwachting is dat de eerste gemoderniseerde dubbeldekker VIRM2/3 in mei 2021 de werkplaats uitrijdt en de dienstregeling in gaat. In 2023 zijn alle dubbeldekkers VIRM2/3 gemoderniseerd. Net als bij de vorige serie werken we via serieproductie, zoals in de auto-industrie. De onderdelen worden grotendeels hergebruikt.

Diversiteit en inclusie bij NS

De Nederlandse samenleving kenmerkt zich door een grote verscheidenheid. Als bedrijf met een grote maatschappelijke rol vinden we het belangrijk dat we een afspiegeling van die samenleving zijn en dat ook blijven, op alle lagen binnen onze organisatie. Wij willen dat NS een inclusieve werkgever is met een divers personeelsbestand. Een organisatie waarin medewerkers, reizigers, relaties en sollicitanten zich herkennen, welkom voelen en respect voor elkaar tonen. Waar je ook vandaan komt en of je wel of geen arbeidsbeperking hebt. Die verschillen maken onze organisatie juist krachtig. Want anders denken zorgt ervoor dat we dingen van verschillende kanten bekijken. Dit maakt het samenwerken leuker. Onze ervaring is dat het eindresultaat er vaak beter van wordt. En zo kunnen we uiteindelijk ook beter inspelen op de verschillende wensen en behoeften van onze reizigers.