Utrecht,
17
november
2020
|
14:25
Europe/Brussels

Sneak Preview: Meer dubbeldekkers krijgen dubbele levensduur

Nieuwe serie krijgt nieuw uiterlijk en overal USB-aansluitingen

Samenvatting

Eind augustus 2016 presenteerden we de eerste gemoderniseerde dubbeldekker VIRM. Nu eind dit jaar de laatste van de 81 dubbeldekkers VIRM1 volledig gemoderniseerd de werkplaats van NS Treinmodernisering uitrijdt, is het de beurt aan de serie 2/3. De komende jaren worden deze 45 dubbeldekkers gemoderniseerd om reizigers meer comfort en capaciteit te bieden. Zo komen er bijvoorbeeld loveseats op de balkons en ‘stits': meubilair waar reizigers staand tegenaan kunnen leunen. Net als duurzame verlichting en een nieuw klimaatsysteem. En overal in de trein zijn usb-poorten te vinden. Daarnaast worden deze treinen voorzien van een nieuw uiterlijk. Na de grondige make-over kan deze dubbeldekker, die al achttien jaar dienst doet zeker nog eens achttien jaar mee, een dubbele levensduur dus. De verwachting is dat de eerste gemoderniseerde dubbeldekker VIRM2/3 in mei 2021 de werkplaats uitrijdt en de dienstregeling in gaat. In 2023 zijn alle dubbeldekkers VIRM2/3 gemoderniseerd. Net als bij de vorige serie werken we via serieproductie, zoals in de autoindustrie. De onderdelen worden grotendeels hergebruikt.

Het ontwerp van de gemoderniseerde VIRM 2/3 is een nauwe samenwerking tussen de leveranciers, NS Treinmodernisering, NS Techniek, NS Commercie en de designer. Belangrijk uitgangspunt is het verenigen van het esthetisch ontwerp met technische eisen. Want iets kan er heel mooi uit zien, maar als het te klein is of niet past, of je kan er niet bij om te repareren, vervangen of schoon te maken, dan is dat niet handig. De wensen van de reiziger is leidend bij het maken van keuzes. Verder is op sommige gebieden de (Europese) regelgeving voor treinen veranderd of zijn veiligheidseisen aangescherpt. Ook daar moet rekening mee gehouden worden.

Wat gaat er veranderen?

Er worden herkenbare elementen opnieuw gebruikt maar door een nieuw thema en iets andere kleurstelling krijgt deze serie toch een iets andere sfeer. In deze trein komen zowel aan de buitenzijde als in het interieur de ‘flow’ terug als decoratief element. De VIRM 2/3 past qua stijl in het rijtje van de gemoderniseerde DDZ en VIRM1.

Sneak Preview

In Haarlem is de bouw van het prototype ondertussen in volle gang en loopt op schema. Ondanks dat het prototype pas later wordt voorzien van het nieuwe uiterlijk, geven we wel alvast een eerste indruk. Hij is nog niet helemaal klaar, er zitten bijvoorbeeld nog geen ramen en deuren in. Tevens missen de stickers en aanduidingen nog. 

In het licht van een ongeval op een niet actief bewaakte overweg wordt er onderzoek gedaan naar zichtbaarheid van de trein. De gemoderniseerde VIRM 2/3 gaat in mei 2021 de dienstregeling in, het definitieve ontwerp van de trein zullen we toetsen met de resultaten van dit onderzoek.

Binnenkort starten we met de eerste testritten zonder reizigers. De complete gemoderniseerde trein met alle nieuwe details presenteren we voorjaar 2021.

In onderstaand filmpje vertellen projectleiders Gatze en Mo alvast wat er allemaal komt kijken bij deze modernisering.

Overzicht aanschaf en modernisering treinen

NS heeft de afgelopen jaren € 3,8 miljard geïnvesteerd in de aanschaf en vernieuwing van treinen. De modernisering van de eerste generatie dubbeldekkers (81 treinen) is gereed. Sinds 2017 rijden de 58 nieuwe Sprinters type Flirt van Stadler. Op dit moment loopt bij Alstom een bestelling van 99 extra snelle Intercity’s die mede bestemd zijn voor de hogesnelheidslijn. De eerste treinen uit deze order komen naar verwachting in 2021 op het spoor. Daarnaast bouwt de Spaanse treinfabrikant CAF nieuwe Sprinters. Ruim 100 Sprinters uit deze order van 206 rijden inmiddels op het Nederlandse spoor. In april 2020 is NS gestart met de Europese aanbesteding voor een nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers.