Utrecht,
03
februari
2022
|
14:00
Europe/Brussels

Dienstregeling 2023 bouwt voort op verbeteringen

Samenvatting

NS gaat ook in 2023 door met het verbeteren van de dienstregeling. Dit jaar is er een flink aantal verbeteringen gekomen, zoals een snelle intercity in Zeeland, twee nieuwe tienminutentreinen tussen Rotterdam – Schiphol – Nijmegen en de eerste tienminutenSprinter van Nederland. Voor volgend jaar wil NS wat kleine aanpassingen doen. Zo willen we de reistijden van en naar het Noorden versnellen en de bediening van station Purmerend verbeteren. In de zomervakantie en kerstvakantie komt er een vakantiedienstregeling. Dat staat in de Adviesaanvraag Dienstregeling 2023 (pdf) aan regionale overheden en de reizigersorganisaties, verenigd in LOCOV.

Sneller van en naar het Noorden
Doordat een spoorboog bij Hoogeveen wordt aangepast door ProRail, hoeven treinen niet meer af te remmen en kunnen ze sneller rijden. Daardoor wordt de reistijd tussen Groningen, Assen en de Randstad met één minuut versneld. Hierdoor verbeteren ook de aansluitingen in Groningen.

Purmerend
NS is in overleg met regionale overheden om de Spits-Intercity tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen te laten stoppen op station Purmerend. Daarvoor moeten enkele spoorwegovergangen gesloten worden door ProRail. Zo hoeven treinen niet meer langzamer te rijden tussen Hoorn en Amsterdam Sloterdijk en is de stop in Purmerend mogelijk.

Utrecht
NS wil op advies van de consumentenorganisaties met de Sprinter Leiden – Utrecht – Houten Castellum, de stations Utrecht Vaartsche Rijn, Utrecht Lunetten en Houten gedurende de spits bedienen in beide richtingen.

Vakantiedienstregeling
Veel bussen, metro’s en trams rijden in de zomer- en kerstvakantie met een aangepaste dienstregeling. Ook NS ziet dat het aantal reizigers in die periode met zo’n dertig procent afneemt. Een deel van de speciale extra treinen voor forenzen, scholieren en studenten die we in de spits inzetten, rijden dan niet. Verschillende extra forensentreinen die reistijdwinst opleveren blijven we wel rijden. Zoals de Intercity Alkmaar-Haarlem en Harderwijk – Amersfoort.

Definitieve dienstregeling
Elk jaar vraagt NS reizigersorganisaties in januari om advies over de dienstregeling die in december ingaat. NS gebruikt deze adviezen om de plannen waar mogelijk te verbeteren. Daarna bekijkt spoorbeheerder ProRail of de wensen van NS passen op het spoor, waarbij zij ook rekening houdt met de wensen van andere reizigersvervoerders en goederenvervoerders.