Utrecht,
26
mei
2020
|
07:51
Europe/Brussels

Eerste ervaringen met Whatsapp/SMS-alert

Sinds donderdag 30 april kunnen reizigers bij een onveilig gevoel of overlast in NS-treinen een Whatsapp of SMS naar NS sturen. Reizigers staan dan direct in contact met de NS-meldkamer, die per situatie zal inschatten welke opvolging nodig is.

Uit de eerste bevindingen van de afgelopen drie weken blijkt dat reizigers deze service waarderen en een goede toevoeging vinden op de bestaande kanalen. De mogelijkheid om stil een melding te kunnen doen draagt volgens de melders bij aan het gevoel van veiligheid in de trein (rapportcijfer van 9.3). Het contact met de Meldkamer wordt als positief ervaren. Bij herhaaloverlast in de toekomst geven alle melders aan de dienst waarschijnlijk of zeker wel weer te gebruiken.

Aantal meldingen en soort meldingen
Tot en met donderdag 21 mei zijn 232 meldingen gedaan door reizigers, gemiddeld zo’n 11 meldingen per dag. Vooral in de eerste dagen betroffen dit veel testmeldingen of vragen voor Klantenservice. Het merendeel van de meldingen ging in de eerste drie weken over overlast zoals het overtreden van de huisregels in de trein. Ongeveer 1 op de 10 meldingen is tot nu gerelateerd aan de corona-maatregelen zoals het onvoldoende afstand houden of vragen over de beschikbare zitplaatsen in de trein.

De opvolging van een melding is maatwerk en kan per situatie verschillen. Ook nu is gebleken dat het vaak al voldoende is als een reiziger zich gehoord voelt of de conducteur een extra omroep doet. Waar assistentie nodig is worden onze Veiligheid & Service- medewerkers of Politie gevraagd om te ondersteunen. In een tijd waarin onze serviceverlening anders is dan reizigers van ons gewend zijn, willen we reizigers zo de mogelijkheid blijven bieden om altijd direct met NS in contact te komen mocht er zich iets voordoen in de trein.