Utrecht,
04
december
2023
|
14:54
Europe/Brussels

Eerste perron en sporen 1 en 2a Amsterdam Centraal niet bereikbaar

vanuit de Westelijke reizigerstunnel

Samenvatting

Vanaf donderdagochtend 7 december is de toegang tot het perron van de sporen 1 en 2a afgesloten van en naar de westelijke reizigerstunnel op station Amsterdam Centraal. Vanaf 10 december geldt dit ook voor de trap vanaf het stationsplein naar spoor 1. De sporen gaan vanaf 10 december zeven maanden buiten dienst. Treinen vertrekken van andere sporen. De aannemer van ProRail gaat aan de slag om de westelijke reizigerstunnel aan centrumzijde te moderniseren en toegankelijker te maken en moet daarvoor een deel van het perron slopen. De westelijke reizigerstunnel is vanaf de overige sporen wel bereikbaar. Ook aan de IJ-zijde is de westelijke reizigerstunnel open. Reizigers die met de trein aankomen, kunnen via de overige reizigerstunnels naar het centrum lopen. Via geel/zwarte borden worden omlooproutes aangegeven. Verwachting is dat medio 2024 de West-entree aan de centrumzijde is opgeknapt en het perron en de sporen weer beschikbaar zijn voor treinen.

Werkzaamheden ProRail

  • In de nacht van zaterdag 9 december op zondag 10 december gaan wij werken aan het spoor en de bovenleiding en worden de roltrappen tussen de westelijke reizigerstunnel en spoor 2a verwijderd.
  • Vanaf maandagochtend 11 december t/m 22 december 2023 sloopt BAM Infra een deel van het eerste perron ter hoogte van de westelijke reizigerstunnel.
  • Na de kerstvakantie gaat BAM Infra aan de slag met het sloopwerk in de westelijke reizigerstunnel. Wij verwachten dat deze sloopwerkzaamheden medio februari zijn afgerond.

Wat merken reizigers ervan?
De sloopwerkzaamheden beginnen om 7 uur ’s ochtends en duren tot 23 uur ’s avonds. Deze kunnen hinder opleveren voor reizigers. De aannemer doet er alles aan om dit tot een minimum te beperken. Mogelijk komt er ook stof vrij bij de werkzaamheden. De aannemer houdt de sloopmaterialen nat zodat stofvorming zoveel mogelijk wordt voorkomen. De materialen worden ’s nachts aan- en afgevoerd.

Vertrek treinen van andere sporen
De sporen 1 en 2a zijn voor circa 7 maanden niet in gebruik. Dit geldt ook voor de trap vanaf het voorplein naar spoor 1. De treinen die nu vanaf de sporen 1 en 2a vetrekken zullen per 10 december vanaf andere sporen vertrekken. NS gaat dan ook volgens de nieuwe dienstregeling rijden. Advies aan reizigers is om voor vertrek de reisplanner te raadplegen. 

Meer ruimte voor reizigers en treinen
Het opknappen van de entree van de Westelijke reizigerstunnel is onderdeel van de totale verbouwing van Amsterdam Centraal. De verwachting is dat het aantal treinreizigers op Amsterdam Centraal zal stijgen van 200.000 naar 275.000 per dag. Er is meer ruimte nodig voor reizigers en treinen. Die ruimte creëren we onder meer door het aantal opgangen naar de perrons uit te breiden, de Oostelijke reizigerstunnel in samenwerking met NS te verbreden en te voorzien van winkels én door de huidige perrons te verbreden en te verlengen. Ook renoveren we momenteel de monumentale hal. Onder de oostelijke sporen wordt een extra fietsenstalling gebouwd met plaats voor ruim 8500 fietsen.  

Daarnaast wordt momenteel ook gebouwd aan de vrije kruising op de Dijksgracht. Deze zorgt ervoor dat treinen elkaar kunnen passeren, zonder te wachten. Hierdoor kunnen straks meer treinen het centraal station binnenrijden. Bij de Oostertoegang worden de vijf spoorbruggen vervangen. Deze zijn aan het einde van hun levensduur. Ook de spoorinfra wordt aangepast. We halen wissels weg, vernieuwen sporen en plaatsen extra seinen. Hierdoor kunnen meer treinen kort achter elkaar het station binnenrijden. Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte. Zo verbinden we Amsterdam met de rest van Nederland en Nederland met de rest van Europa.